Battlefield Hardline review - Flasht de badge - Xbox One Gaming

Battlefield Hardline – Flasht de badge

Battlefield Hardline had eigenlijk eind 2014 uit moeten komen, maar werd zoals vele games uitgesteld. Dat was uiteraard erg vervelend, maar gelukkig is de game er nu, en man wat is dit een verandering ten opzichte van de vorige delen. Alhoewel veel gamers het spel kopen om online te knallen, hecht ik veel waarde aan de single player. Voor mij was er altijd een storyline strijd tussen Call of Duty en Battlefield. Voorheen was CoD altijd de winnaar, maar nu moet ik toch zeggen dat de single player van Battlefield Hardline echt gruwelijk vet is.

Battlefield Hardline – Flasht de badge

Freeze!

Wat de single player echt gaaf maakt, is dat alle charachters gebaseerd zijn op echte acteurs. Jij speelt Nick Mendoza, gebaseerd op Nicholas Gonzales bekend van onder andere: Underemployed en Sleepy Hollow, een Miami Vice detective. Samen met je collega’s Khai Minh Dao, Julian Dawes en Carl Stoddard schiet jij jezelf door mooie Miami straten, villa’s, moerassen en warenhuizen. Je speelt als het ware in een serie vol met drama, actie en zelfs humor. Soms gebeuren er dingen tijdens de cutscenes waar ik wel een beetje om moest giechelen. Wat ook leuk is aan deze single player, is dat als je het spel afsluit om dit later weer op te pakken, je een stem hoort met: Next time on Hardline, om vervolgens non spoiler preview clips te zien. Ga je weer terug naar de game krijg je: Previously on Hardline, waar je jouw vorige cutscene clips op volgorde te zien krijgt.

Waar je voorheen met vol automatische wapens een leger terroristen neer moest schieten, heb je nu te maken met drugsdealers en andere criminelen die je kan arresteren of doodschieten. Dit is waar het spannend wordt. Je hebt zelf de keuze om iedereen snel neer te schieten met machinegeweren en hier geen punten voor te krijgen, of je pakt het tactisch aan en roept bij een groep van maximaal drie man: FREEZE! En rekent ze in. Hiervoor krijg je punten waarmee je battlepacks unlocked voor multiplayer. Om het nog leuker te maken zijn er een paar echte badguys in het spel die een arrestatiebevel open hebben staan. Hiervoor pak je meer punten om sneller battlepacks te unlocken.

image.img

Je bent natuurlijk pas een echte detective als je een misdaad kan oplossen. In elk level zit evidence verstopt. Dit kan je tijdens het uitschakelen van enemies vinden en hiermee de crime oplossen. Deze crimes hebben niet direct met het verhaal te maken, maar na het oplossen krijg je nieuwe wapens voor in de single player en nieuwe battlepacks voor multiplayer.

Over het verhaal van de single player kan ik niet te veel vertellen zonder dingen te spoilen dus die moet je maar gewoon gaan spelen. Wat ik wel kan vertellen is dat er een klein, maar storend foutje in zit. Dit heeft niets met het verhaal of het knallen te maken, maar is een probleem met de AI. Ik was druk bezig om heel stealthy alle bad guys één voor één te arresteren. Daarvoor moest ik dus flink rondsluipen en er alles aan doen om absoluut niet gezien te worden. Mijn lieftallige collega Khai had daar echter lak aan en rende als een bezetene langs alle enemies langs met een kogelvrij vest met een mooie glimmende opvallende Miami PD badge er aan geplakt. Gelukkig was het niet alleen de friendly AI die zich niks aantrok van mijn tactiek, ook de bad guys waren niet al te snugger, het kon hen namelijk niks schelen dat er een gewapende politieagent aan het rondrennen was. Het had dus erger gekund als ze wel gezien zou worden en mijn stealth tactiek compleet geruïneerd zou zijn. Gelukkig was dit niet het geval. Dit gebeurde overigens niet één keer, maar meerdere keren. Hoop dat dit er met de volgende update uit is. Het is geen ramp, maar een schoonheids foutje.

Multiplayer

Nou, waar te beginnen. We hebben vast allemaal de open beta gespeeld voordat het spel uit kwam, al was ik al verkocht voordat de bèta überhaupt beschikbaar was. Battlefield heeft afstand gedaan van dat hele militaire imago om meer voor de cops and robbers gameplay te gaan. Dit maakt het toch wel heel erg leuk om te spelen aangezien hier andere game modes voor zijn gekomen. De game modes die mee zijn gekomen vanuit Battlefield 4 zijn: Conquest, Team Deathmatch en Conquest Large (Alleen op de Xbox One en PC versie). De vijf nieuwe game modes zijn:

• Heist: Deze mode was te spelen tijdens de beta. Hier moeten de criminelen inbreken in een kluis en er vandoor gaan met de buit. In de kluis liggen twee zakken met geld. De zakken moeten gestolen worden en naar een exit point gebracht worden om te winnen. Dit klinkt allemaal makkelijk, maar is het echt niet. De politie bewaakt namelijk de kluis. Hier heb je 16 vs 16 in en rondom gebouwen.
  • Hotwire: Ook deze mode was te spelen tijdens de beta. In deze game mode moet je geletterde voertuigen pakken en mee blijven rijden. Hiermee pak je punten. Nu is het ook mogelijk om als passagier uit de auto te hangen om andere auto’s op te blazen, waarmee je nog meer punten pakt. Dit is wel één van de snelste manieren om geld te verdienen. Althans voor mij. Als je dit met vrienden doet en goed communiceert, pak je zo tussen de 6-8K per ronde. Met het geld dat je verdient kun je weer nieuwe wapens en dergelijke aanschaffen.

battlefield-hardline-chase

• Blood Money: Blood money speelt zich af op kleine maps waar team A aan één kant start en team B aan de andere kant. Midden in het level ligt een pallet met cash. Missie in dit level is om naar deze cash pile te rennen, geld pakken en terug te brengen. Complete chaos natuurlijk, maar ontzettend fun!
  • Rescue: Dit is een game mode waar je niet als een gek kan gaan rennen en alles moet gaan opblazen. In deze game mode ben je of de gijzelnemers of de politie. Dit is een game mode waar je 5 vs 5 speelt en als je dood bent moet je een ronde wachten. Je skills worden hier echt getest. Red de gegijzelden als poltie zijnde binnen het tijdslimiet of houdt de gegijzelden uit de buurt van de cops om de ronden te winnen. Tegenpartij uitschakelen betekent ook winnen. Bij het spelen van deze mode kreeg ik een beetje het gevoel dat ik een Tom Clancy game aan het spelen was. Goed communiceren met je team om de tegenstanders uit te schakelen en de gegijzelden te redden.
  • Crosshair: Crosshair is een zelfde soort game modus als Rescue. Maar dan vervoer je een VIP als swat team. En dan heb je natuurlijk ook een criminele hitsquad nodig als tegenstander. Dood is ook echt dood tot de ronde voorbij is. Winnen doe je door als politie zijnde de VIP in veiligheid te brengen en als criminelen door de VIP uit te schakelen. Deze 5 vs 5 game mode is toch wel één van mijn favoriete mode met vrienden.

Er zijn wel een paar dingen die ik mis online. Misschien dat het nog wel gaat komen als update, maar voorheen kon je een squad maken voordat je de multiplayer in ging en kon je de game mode kiezen en of je hardcore mode ging spelen. Nu is het zo dat als je een squad maakt voordat je de game ingaat, je standaard voor normal mode gaat. Hopelijk gaat Visceral dit nog veranderen, want nu moeten we met een omweg als squad de hardcore mode enteren.

De acht verschillende game modes zijn te spelen op de nu nog negen verschillende maps. Nu ga ik er vanuit dat er nog een paar game modes bij gaan komen inclusief een zooi maps zoals de vorige Battlefield delen. Mocht je zeker weten dat je deze DLC gaat halen, dan kun je Battlefield Premium aanschaffen. Hiermee krijg je die vier expansion packs twee weken eerder dan de rest. Elke maand een golden battlepack en om de zoveel tijd doe je automatisch mee met de welbekende dubbel XP weekenden. Dat zou genoeg content moeten opleveren om een flinke tijd zoet te zijn met dit nieuwe deel.

20-03-2015 om 21:13 | Siôn Blackmore

Battlefield Hardline heeft op zich laten wachten, maar man wat is dit een mooie game geworden. Totaal anders dan zijn voorgangers en toch nog dat Battlefield gevoel. Het spel is natuurlijk zonder vrienden online te spelen, maar met vrienden krijgt de game toch een totaal andere dimentie.

score 88
  • Gave single player story waar je je politie badge mag flashen
  • De game ziet er grafisch goed uit.