Fantasia: Music Evolved - Als Jaap van Zweden on crack - Xbox One Gaming

Fantasia: Music Evolved – Als Jaap van Zweden on crack

Disney Fantasia: Music Evolved is een nieuwe Kinect muziek game van Harmonix. De combinatie Harmonix en muziekgames klinkt je als (ja hoor) muziek in de oren, maar je grootste vrees bij het opstarten van een Kinect game komt bij het wegleggen van de controller. Je vreest de besturing en de onhandigheid waarmee je cursor, welke vorm hij ook mag hebben, over het scherm schiet.

Fantasia: Music Evolved is op dat gebied in ieder geval al een uitzondering. De besturing van de game werkt prima en de keuze opties in de menu’s zijn beperkt waardoor je niet zit te pielen om precies op de goede button te klikken. In de Song Library zul je misschien nog wel tegen wat menu-frustraties aanlopen, maar verder werkt het soepel en vloeiend en dat is al heel erg frustratie beperkend bij een game als Fantasia.

De singleplayer van de game is geen hele lange ervaring, maar de opbouw van de moeilijkheid is dik in orde en dankzij de tutorial word je langzaam maar zeker geleerd hoe de verschillende commando’s werken. Die commando’s werken voor het grootste gedeelte prima. Waar je wel even aan moet wennen is dat je timing niet perfect hoeft te zijn. Bij het opzij zwiepen met je arm maakt het niet of je dat precies op tijd doet of een seconde vantevoren. Eerder doen is zelfs aan te raden omdat het praktisch onmogelijk is om bij snelle opeenvolgende sequences alles perfect uit te voeren. En daar zit em dan toch eindelijk de onvermijdelijke Kinect frustratie in bij Disney Fantasia: Music Evolved.

fantasia

Als je namelijk flink aan het zwiepen bent met je armen en er komt ineens een snelle reeks commando’s die je moet uitvoeren dan is een simpele handbeweging de ene keer wel genoeg en de andere keer niet. Op het moment dat jij met je arm naar links, naar rechts, naar boven en twee keer achter elkaar snel nog een keer naar boven moet is de kans groot dat je geen groots gebaar gaat maken. Daar heb je namelijk simpelweg de tijd niet voor. Ik heb daar begrip voor, maar Fantasia heeft dat niet altijd. Als je aan een flinke reeks bezig bent en helemaal in je Jaap van Zweden flow zit is het erg frustrerend als een commando niet opgepikt wordt terwijl jij hem voor je gevoel wel goed uitvoerde. In het begin zul je dit probleem niet hebben en de commando’s zelfs braaf op exact het goede moment uit kunnen voeren, maar bij latere nummers als Get your Freak On van Missy Elliott en Feel Good Inc. Van de Gorillaz is dat voorbij en zul je als Jaap van Zweden on crack moeten bewegen.

Gelukkig voeren die frustraties niet de boventoon en is Fantasia best een leuke Kinect- en muziekgame met leuke nummers en soepele gameplay en ook de werelden zien er cartoony en sprookjesachtig uit. Daarnaast is er een multiplayer optie zodat je ook nog samen aan het dirigeren kunt slaan. Hoewel Fantasia een minder leuke partygame is dan bijvoorbeeld Just Dance waarbij je slap kunt liggen of onder de indruk kunt raken van elkaars dansmoves, is het leuk om samen te doen.

fantasia

Er is echter nog wel een klein probleempje met de game, want een game in het genre van Music Evolved moet een behoorlijke hoeveelheid content hebben. Met Rockband had Harmonix dat altijd goed voor elkaar en als je zelfs aan die hoeveelheid niet genoeg had dan was er een shitload aan DLC om toe te voegen. Ook bij Dance Central gebruiken ze tegenwoordig een door DLC gedreven systeem. Ik mag hopen dat ze dat voor Fantasia: Music Evolved ook gaan doen, want de content is een beetje karig. Het is wel zo dat elk liedje drie verschillende remixes heeft met ieder hun eigen stijl en moeilijkheidsgraad, maar je wilt toch vooral een breed scala aan liedjes kunnen spelen en daarin schiet Fantasia wat te kort.

Daar komt bij dat de gameplay natuurlijk weinig variatie kent. Ze hebben hun best gedaan om wat meer afwisseling er in te stoppen door de verschillende leuke remixes en door bepaalde composities toe te voegen waarbij je ‘zelf muziek maakt’, maar die mogelijkheden zijn vrij beperkt en in sommige gevallen heb je niet echt het idee dat je zelf daadwerklijk invloed hebt op de muziek. Dat maakt deze korte intermezzo’s vooral geschikt als pauze en een mogelijkheid om een beetje te experimenteren. Ook heb je momenten dat je zelf een soort sample op kunt nemen, ook hier heb je niet altijd het idee dat je zelf iets produceert en dat is jammer.

Ondanks de kleine frustraties en de ietwat eentonige gameplay is Disney’s Fantasia: Music Evolved een leuke Kinect game die de besturing via handgebaren bijna helemaal ‘down’ heeft. Het is jammer dat de content wat te wensen over laat, maar dat kan Harmonix wellicht nog via DLC oplossen.

31-10-2014 om 21:44 | Jörn

score 79
  • Besturing werkt goed.