Flockers Review - Xboxonegaming.nl

Flockers

Toen ik de eerste beelden zag van Flockers had ik er behoorlijk zin in. Sure, iedereen kan zien dat het concept wel heel erg op Lemmings lijkt, maar dan met een Team17 sausje, minus de wormen. En daar is ook helemaal niks mis mee. Lemmings was een prima puzzle game waar menig, inmiddels wat oudere, gamer zich uren mee vermaakt heeft. Zo’n 23 jaar na het verschijnen van de eerste Lemmings game staat dat spel nog als een huis. De puzzels zijn tof en uitdagend, de gameplay werkt en het is uitermate geschikt voor een half uurtje vermaak. Natuurlijk is het aan Team17 om dat met Flockers te evenaren, en dat zonder wormen.

Flockers

Schaapjes op het droge

Flockers is, naast dat het zich prima leent voor een aantal flauwe tussenkopjes, een leuke puzzle game waarbij het nu eens niet om de beroemde wormen van Team17 draait. In Flockers speel je een soort herder voor een kudde schapen die uit een fabriek proberen te ontsnappen en daarvoor allerlei obstakels moeten zien te overwinnen. De schapen lopen, precies zoals in Lemmings, allemaal achter elkaar aan een bepaalde kant op en het is aan jou om ze over en om allerlei soorten spiesen, gewichten en cirkelzagen heen te sturen. Lukt je dat niet dan zullen de schapen op een uiterst bloederige manier aan hun einde komen. Een hoeveelheid bloed en gore die je niet echt verwacht bij een puzzelspelletje met zulke schattige en vrolijke schaapjes.

Om je schapen heelhuids aan de andere kant van het level te krijgen heb je een aantal vaardigheden. Zo zul je twee schapen op elkaar kunnen laten klimmen om de rest van de kudde tegen te houden of ze een trap te laten vormen. Ook kun je ze laten springen of ze veranderen in een soort superschaap waarna ze opeens tegen muren op kunnen vliegen en geen last hebben van falling damage. Dit biedt in de, soms grote en ingewikkelde, levels van Flockers een behoorlijke uitdaging en dan ook nog eentje die je maar wat graag wilt overwinnen. Je moet daarvoor bijna een schaap met vijf poten zijn en beschikken over timing, een vooruitziende blik en een goede handelingssnelheid, want niemand wil zulke lieve schaapjes zien eindigen als shoarma.

flockers-artwork

Replay waarde

En dat aspect voegt meteen een heleboel toe aan de replaywaarde van het spel. Er zullen levels bij zitten die je in één keer haalt, maar er zullen ook zeker levels zijn die je meerdere keren moet spelen om alle schapen te redden en de drie sterren binnen te slepen. Dat laatste kan een behoorlijke uitdaging zijn. Soms lijk je af te stevenen op een uiterst succesvolle reddingsoperatie, maar is je timing net even niet op orde waardoor toch tien van je schapen worden gereduceerd tot bloedspetters en je weer overnieuw kunt beginnen.

Op zo’n moment komt het dan heel goed uit dat de levels van Flockers niet heel lang zijn. De meeste leveltjes kun je in een paar minuten wel halen en een puzzel zal niet langer duren dan 10 minuten. Je hoeft dus niet bang te zijn voor allerlei frustraties omdat je na twintig minuten eindelijk dertig schapen naar de uitgang hebt weten te leiden tot er ineens een enorm stuk staal naar beneden klettert en twintig van je schapen plet. Niet dat het niet kan gebeuren, maar dan begin je gewoon even overnieuw en probeer je het nog een keer. Dit zijn zaken die voor mij echt bijdragen aan de replaywaarde van het spel en vooral aan de drang om een level nog eens te proberen als je niet tevreden bent. Daarnaast is het een manier die je triggert om alle achievements en collectibles te halen.

flockers-screenshots-2

Het enige probleem met de replaywaarde is de herhaling, hoe tegenstrijdig dat ook mag klinken. Op een gegeven moment heb je de omgevingen en achtergronden wel een beetje gezien en ook qua puzzels zit er niet heel veel ontwikkeling in de game. De puzzels die je in de eerste tien levels tegenkomt, zul je daarna ook steeds zien, maar net een beetje anders. Het had allemaal wel wat creatiever en innovatiever gemogen en dat is ook iets wat je verwacht van een studio als Team17 die met Worms altijd weer laten zien dat ze over een behoorlijke mate van creativiteit beschikken.

Een wolf in schaapskleren

Nog één flauw tussenkopje dan, want hoewel de puzzels geinig zijn, het spel lekker speelt en je je er prima een tijdje mee kunt vermaken is Flockers voor mij toch een wolf in schaapskleren. En dat is niet alleen omdat het zo’n fantastische woordspeling is, maar vooral ook omdat het spel eigenlijk een beetje dood bloedt na een tijdje. De game begint tof met leuke puzzels waar je soms creatieve oplossingen voor moet verzinnen, maar dan ineens blijft het spel op dat niveau hangen. Je verwacht toffe nieuwe abilities voor schapen, maar je hebt in het eerste level eigenlijk alle mogelijkheden al gezien. De schapen kunnen een cape aan krijgen, ze kunnen springen, ze kunnen ontploffen, een blokkade vormen of een trap maken en dat is het wel zo’n beetje.

flockers-screenshots-1

Dat verschilt op zich niet zo heel veel van de game waar Flockers op gebaseerd is, maar het is geen 1991 meer. Ik wil meer grappige abilites en animaties zien zodat de puzzels gevarieerder en uitdagender worden naarmate het spel vordert, maar dat blijft uit. Je krijgt op een gegeven moment steeds dezelfde uitdagingen in bijna dezelfde omgevingen en dat is het moment dat de verveling toe zal slaan. Vanaf dat moment zul je Flockers niet meer een uur achtereen spelen, maar duurt het nog een half uurtje voor je het spel wegdrukt en Destiny, Forza of FIFA weer aanzet.

Een aantal storende designkeuzes kunnen dat proces nog een beetje versnellen, zo staan er teleporters in sommige levels die je schapen naar een ander deel van de map verplaatsen waardoor je ze ineens kwijt bent. Sommige levels zijn namelijk behoorlijk groot en je krijgt niet te zien waar je schapen naartoe zijn verdwenen. Als je dan uitzoomt, je schapen opzoekt en weer inzoomt is het voor sommige wollige vrienden helaas al te laat.

Hoewel Flockers dus vermakelijk is, is het een gemiste kans wat mij betreft, want Lemmings is een toffe franchise en juist Team17 zou, met hun creativiteit en fantasie een hele vette variant op die game kunnen maken. Flockers vervalt, ondanks de leuke stijl en puzzels, helaas een beetje snel in herhaling waardoor het niet de fun van de Lemmings franchise weet te evenaren.

22-09-2014 om 20:27 | Jörn

Flockers is een leuke en uitdagende puzzle game die je weet te triggeren om levels opnieuw te spelen om je arme schaapjes voor een bloederige dood te behoeden. Helaas ontbreekt de creativiteit en fun-factor die we van Team17 games gewend zijn en vervalt de game in herhaling.

score 69
  • Leuke puzzels.
  • Korte levels waardoor je er makkelijk nog één doet.