Halo 5: Guardians - Episch, vooral met vrienden - Xbox One Gaming

Halo 5: Guardians – Episch, vooral met vrienden

Halo 4 was een game waar ik als Halo-fan even aan moest wennen. Nieuwe studio, nieuw verhaal, nieuwe vijanden en nieuwe gameplay elementen. Het was een prima shooter maar het miste die epische Halo feel. Halo 5 doet het wat dat betreft in ieder geval een stuk beter met een campaign die erom schreeuwt met vrienden gespeeld te worden. Jammer alleen dat Master Chief nergens te bekennen is.

Needs some Michael Bay

Natuurlijk is het erg tricky om als nieuwe developer een franchise in de schoot geworpen te krijgen die zo iconisch als Halo. Je wil er toffe nieuwe dingen mee doen, maar je hebt ook te maken met de verwachtingen van de fans. In dat opzicht heeft 343 Studios het eigenlijk helemaal niet slecht gedaan met Halo 4. De multiplayer was zeer, zeer tof en de game bevatte met de toevoeging van de Prometheans voldoende nieuwe wapens, vijanden en andere zaken. Het verhaal moesten we even inkomen, en er zat iets te veel borstklopperij in de game naar mijn zin. Zo was de nieuwe Mantis echt té overpowered en er werd gesuggereerd dat de nieuwe Spartan IV’s gelijkwaardig zijn aan Chief en zijn Spartan II’s. Maar wat ik vooral miste in Halo 4 waren die epische vuurgevechten. Jij en een sloot NPC’s tegen een massief leger. Met overal afgeslachte vijanden en wapens op de grond, voertuig-battles en een bombastische soundtrack. Die momenten vlogen je in Halo 2, 3 en Reach om de oren, maar hier waren ze, Spartan Ops uitgezonderd, vooral afwezig. Welnu, in Halo 5 maken ze hun comeback, en hoe!

Dikke entrance

Het begint in de campaign meteen vol gas. Spartan Locke springt met Team Osiris middenin een battle, en terwijl ze een berg afdalen, maken ze sloten covenant af. De muziek klinkt bekend en de actie is bijna over de top zo vet. Je zit er direct in. Gelukkig blijft het niet enkel beperkt tot de cutscenes maar zitten er verschillende missies in die je adrenaline laten pompen. De Sanghelios mappen en de Blue team introductie met name zijn groot en episch met de hoofletter E. Maar ik hoor je denken: “Team Osiris? Blue Team?” Let me explain, want deze twee teams zijn dé reden om de game met vrienden te gaan spelen.

Halo 5 Guardians screen 2

Team Osiris vs Blue Team

Net als in Halo 2, waarin je met zowel Master Chief als de Arbiter speelde, is ook deze game verdeeld tussen twee hoofdpersonages. Master Chief uiteraard, en Spartan Locke. Die laatste zou je helaas kunnen kennen uit de crappy live action miniserie Nightfall en is een voormalig Black Ops agent die ingezet werd voor de meest smerige klussen. Een man met een slechte reputatie die weliswaar zijn klus altijd weet te klaren, maar daarvoor bereid is alle bruggen te verbranden. De kracht van de game zit hem echter in het feit dat beide personages een team leiden en deze dus ook heel de game bij zich hebben. Of je nu alleen speelt, of met meerderen, je bent altijd met zijn vieren die missies aan het doen. Voor Locke is het Team Osiris. Bestaande uit veteraan Buck (bekend uit Halo ODST), technicus Tanaka en vertaler Vale. Al met al een team dat op zich vrij badass is, maar voor de fans echt compleet verbleekt bij de kontschoppers die Blue Team vormen. Naast de Master Chief (imiddels drie keer het universum gered, just saying) is er Linda, bekend als de beste Sniper in de UNSC, de razendsnelle Kelly en de mesvechter Frederic. En hoewel al die achtergronden in de game minder naar voren komen dan in de expanded universe, kan ik je gerust vertellen dat ik echt enorm heb zitten juichen toen ik Blue Team onder de knoppen kreeg. In alle drie de missies.

Borstklopperij

Juist, drie missies voor Blue Team en hier is het dus waar we die borstklopperij van 343 weer terug zien. Van de 15 missies in de campaign speel je er slechts drie als Master Chief en dus twaalf als Spartan Locke. Dat is echt niet tof. Nogmaals snap ik dat je nieuwe dingen wil toevoegen, maar je moet dat niet met geweld doorduwen. In Halo 2 was er al een hoop heisa dat we de laatste missie niet als Chief mochten spelen, en hier zie je hem 80% van de game niet! Daarbovenop wordt er ingame net te vaak gezegd wat voor enorme geweldenaar Locke wel niet is, waardoor je dat Cena-effect krijgt. Het is zo nadrukkelijk de bedoeling dat we Locke tof moeten vinden, dat het averechts werkt. En wanneer Locke dan in een cutscene ook nog meent te moeten knokken met de Master Chief, drie keer raden voor wie je dan juicht.

Halo 5 Guardians screen 3

Toffe Coöp

Naast Locke is er ook nog steeds een overdaad aan Prometheans en dat is gewoon niet zo’n toffe vijand als de Covenant, maar gelukkig is de gameplay alles reddend in de Campaign. Want die is me een partij tof! Omdat je altijd met zijn vieren bent, is het leveldesign en de actie daarop aangepast. En dat betekent ruime mappen, met een enorm verticaal design, waarin er bakken met ruimte is voor tactiek. Omtrekkende bewegingen, surprise attacks van boven, hard lomp door het midden, dekking geven vanuit sniperspots, voertuigkaping en man-op-man gevechten zijn allemaal in overvloed mogelijk en dat is echt heel, heel tof. De Spartans verschillen bij aanvang van de missie in loadouts, maar hebben verder allemaal de zelfde abilities en dat maakt dat je dus enkel begrensd wordt door je eigen tactische creativiteit. Het maakt de game bovendien echt een feest is voor de mensen die graag samen kont schoppen. Het is echt zo tof om samen een plan van aanpak te maken om die bunker te veroveren of die tank uit te schakelen of die patrouille af te maken. Verder moet ik de campaign ook een compliment geven voor de antagonist. En nee, daar bedoel ik niet de Warden Eternal mee, want dat je die gast vier keer moet verslaan zuigt eerlijk gezegd, maar de persoon die we ongetwijfeld in de volgende game gaan terugzien en echt onstopbaar lijkt, is een toffe twist en zelfs begrijpelijk geschreven. Props.

Multiplayer

De toffe gameplay zien we ook terug in de multiplayer. Deze is tweeledig. Je hebt Arena, wat eigenlijk de oldschool Halo multiplayer is, en Warzone, wat in principe Big Team Slayer vervangt. Wat goed is in zijn algemeenheid, is dat de Spartans sneller aanvoelen. De sprongen zijn minder sloom en log en het lopen en rennen gaat sneller, maar tegelijk behoud het wel die feel en die balans. Schilden kunnen wat hebben, maar headshots zijn nog steeds killing net als de melee attacks. De armor-abilities zijn verdwenen, maar daarvoor hebben we Spartan Abilities terug en dat zijn een kwartet vaste trucjes die iedereen heeft. Ze hebben de Spartans namelijk met Boosterpacks uitgerust en daarmee kun je kort dashen, wat makkelijk is om even snel uit een gevaren zone te komen, of je kunt er kort mid-air mee blijven hangen, wat fijn is om te mikken en even die kill te maken. Maar de meeste schade komt wanneer je de boost combineert met je melee. Doe je dat rennend, dan krijg je de Dashbash, wat een lomp dikke schouderbeuk is. Doe je het springend, dan krijg je de Groundpound, wat een area of effect heeft. Leuke toevoegingen en zo nu en dan erg makkelijk. Wat niet nieuw is, zijn de wapens. Oké, ze zijn bijna allemaal wel getweaked of hebben een kleine aanpassing gekregen, maar er zijn maar twee echt nieuwe wapens. De Promethean Turret, die log en sloom is en minder damage doet dan je zou vermoeden, en de Hydra-launcher, een soort doelzoekende grenadelauncher die wel lekker werkt. Toch, meer vernieuwingen had niet misstaan.

Halo 5 Guardians screen 4

Warzone

Gelukkig is Warzone wel vernieuwend terwijl de actie toch vertrouwd aanvoelt. In tegenstelling tot Arena (waar je met 4 vs 4 speelt) is het hier minstens 9 vs 9 en zijn er bovendien nog bakken met NPC’s. Doel is natuurlijk kills maken, maar om dat makkelijker te maken kun je ook bases innemen. Die bevatten weer Requisition Stations. Een soort ingame spaar-en-unlock systeem waar je, al naar gelang je meer kills pakt, wapens, voertuigen en upgrades kunt opvragen om je te helpen in de strijd. Een goed uitgewerkt en tof systeem. De wapens en voertuigen die je kunt opvragen, verdien je door Req-packs te kopen van je XP. Vergelijkbaar met de zombies en potplanten in Garden Warfare. Al heb je hier geen stickerpacks, maar Gold en Silver packs die de wapens en voertuigen bevatten, maar ook armor, emblems, visors, helmen en zelfs assassinations om je eigen Spartan uniek mee te maken. Warzone is een toffe mode die episch aanvoelt door de grootte en het doel (friggin 1000 kills maken) en de toffe elementen die erin gegooid worden. Zo spawnen er met regelmaat AI-gestuurde vijanden die gedood kunnen worden door jou of de tegenstander en zomaar 150 kills waard zijn. Deze mini-bosses kunnen dus het momentum compleet veranderen en zijn een fraaie afwisseling in de standaard red vs blue/capture the base gameplay.

08-11-2015 om 13:43 | Mark

Halo is een uitstekende shooter. Er hadden meer vernieuwingen in mogen zitten wat betreft wapens en voertuigen, maar de gameplay is wel echt weer flink aangepast en bevalt uitstekend. De Campaign heeft een aardig verhaal met teveel Locke en veels te weinig Chief, maar zet wel een mooie deur open naar het volgende chapter. Maar het belangrijkste is dat die epische Halo-feel weer helemaal terug is. Nu nog zorgen dat je niet alleen het strijdperk betreed, want deze game is echt gemaakt om met vrienden te spelen.

score 85
  • Epische Feel
  • Gameplay is snel, opwindend en in balans