Just Cause 3 - Weinig diepgang, pure fun - Xbox One Gaming

Just Cause 3 – Weinig diepgang, pure fun

Vergeet een diepgaand verhaal, vergeet schuilen achter muurtjes en vergeet realisme. Just Cause 3 is er om je een portie explosies en schietpartijen te geven waar je voor heel 2016 genoeg aan hebt. De game heeft een aantal minpunten, maar is uiteindelijk pure fun!

Als je Just Cause 3 aanschaft, moet je niet meer verwachten dan die dikke actie. Met je grappling hook kaap je tanks en helikopters, bind je tegenstanders vast aan een auto of een gasfles en trek je complete standbeelden omver. Het realisme is daarbij natuurlijk ver te zoeken, maar wie realisme wil, koopt geen Just Cause-game. Want met de actie zit het wel snor in de game. Met een paar goed geplaatste explosieven kun je een gigantische keten aan ontploffingen veroorzaken en er stoer van weglopen. En dat wordt nooit vervelend. Ook het lanceren van vijanden met behulp van je grappling hook en een gasfles blijft een fantastisch gezicht, maar toch mist er iets.

Rinse repeat

En dat iets zit hem in de herhaling. In Just Cause 3 ben je veel bezig met het bevrijden van steden en militaire kampen. Daarvoor moet je eigenlijk bijna altijd hetzelfde doen. Je haalt een standbeeld neer, trekt wat omroeptorens omver, verovert een politiebureau en je blaast wat brandstoftanks op. Vervolgens hijs je de vlag van de rebellen en de stad is van jou. Dat is best tof om te doen en vooral bij grote militaire basissen best wel een uitdaging, maar het wordt wat eentonig. De handelingen zijn elke keer hetzelfde en op den duur wordt het een trucje. Schiet een helikopter van het leger te hulp, dan jat je die en blaast wat shit op. Word je uit de lucht geschoten door een SAM-site? Dan spring je eruit en ga je weer op de grond verder. Hetzelfde doe je met tanks. Rinse repeat. En dat is jammer.

Just Cause 3 screenshot feb 2015_6

Ruthless

Ook voor het verhaal hoef je het niet te doen. Je speelt als Rico Rodriguez, voormalig lid van The Agency die terugkeert naar zijn geboorteland Medici. Daar is nu een niets ontziende dictator (Di Ravello) aan de macht en dat vindt Rico natuurlijk niet tof. Samen met zijn vriend Mario (It’s me, Mario!), een wetenschapper, wat andere hulpjes en een leger aan rebellen probeer je Medici te bevrijden. En dat doe je dus onder meer door basissen en steden over te nemen en missies uit te voeren. Het verhaal is flinterdun en er is niet echt sprake van inleving. Je voelt je niet echt verbonden met het volk en je krijgt geen hekel aan Di Ravello. Al is het wel goed gelukt om over te laten komen hoe ruthless de dictator is. Het is daarom extra tof om zijn standbeelden op een creatieve manier naar beneden te halen.

Just Cause 3 screenshot feb 2015_8

Maar het is vet!

Na deze opsomming lijkt het misschien alsof ik totaal geen plezier heb beleefd aan de game. Bij een review die zo opgebouwd is verwacht je misschien een 3.0 als cijfer, maar niets is minder waar. Just Cause 3 moet het niet hebben van een diepgaand verhaal of een tactisch superieure A.I. Een game als deze moet het hebben van de pure fun en die is ruimschoots aanwezig. Je zult je niet gauw vervelen met Just Cause 3. De omgevingen zijn prachtig en de actie is fantastisch. Daarnaast heb je een enorm gevoel van vrijheid. Je kunt gaan en staan waar je wilt en doen waar je zin in hebt.

Shit opblazen, spelen met je grappling hook en de missies kun je urenlang blijven doen. Daarnaast zijn er ook nog toffe challenges om je mee te vermaken. Er zijn simpele race-opdrachten, time challenges met je wingsuit en ook opdrachten waarbij je vooral heel veel shit moet opblazen. Met die challenges richt Just Cause zich op zijn krachten, dikke explosies, snelle auto’s en vette actie. Dat maakt ze tof om te spelen en een zo hoog mogelijke score te behalen. Daarnaast zijn er nog wat mini-challenges, zoals zoveel mogelijk headshots achter elkaar halen of zo lang mogelijk vliegen met je wingsuit. Die zijn hartstikke tof om tussendoor te doen. Er is echter één probleem. De laadtijden zijn verschrikkelijk. Sowieso duurt het laden lang, maar dit wordt vooral pijnlijk duidelijk als je een challenge wilt doen die ongeveer een minuutje duurt en je zit vervolgens ook nog eens een minuut lang naar laadschermen te staren.

Die laadtijden zijn eigenlijk het enige onverwachte irritatiepunt. Als je Just Cause 3 koopt weet je dat je geen diepgaand verhaal hoeft te verwachten. Je weet dat je geen Elder Scrolls of Fallout game speelt en je weet dat je geen tactische gameplay zoals in Rainbow Six Siege hoeft te verwachten. Als je Just Cause 3 aanschaft dan doe je dat voor de dikke actie en de vette moves die je kunt maken. En die zijn er in overvloed. Just Cause 3 is pure fun.

15-12-2015 om 13:52 | Jörn

Met Just Cause weet je wat je in huis haalt. Een game bomvol dikke actie, geweld en explosies. Zolang je dat in je achterhoofd houdt is Just Cause 3 een vette game waar je flink wat uurtjes in zult steken. Verwacht echter geen diepgaand verhaal met innovatieve gameplay, want Just Cause draait om het simpele knalwerk en het opblazen van shit.

score 76
  • Dikke explosies!
  • Vette actie!