Life Is Strange - Geen perfecte tijdreis - Xbox One Gaming

Life Is Strange – Geen perfecte tijdreis

Episodische games waar keuzes, dialoog en verhaal de boventoon voeren, worden de laatste jaren steeds populairder; ze schieten als paddestoelen uit de grond. Met name Telltale Games heeft een grote vinger in de pap, maar zij focussen zich voornamelijk op games gebaseerd op bestaande franchises. Square Enix heeft samen met Franse developer Dontnod Entertainment (bekend van Remember Me) een sprong in het diepe gewaagd met een ’Telltale-achtige game’ die wel een nieuwe IP is. Inmiddels is het eerste seizoen compleet en kan ik eindelijk de game als geheel beoordelen.

In Life Is Strange kijk je door de lens en over de schouder mee van Maxine Caulfield, een hipsterig tienermeisje die vooral met fotografie bezig is. Ze studeert aan Blackwell Academy in Arcadia Bay, dit in het noorden van de Verenigde Staten ligt. Dit vormt ook voor het overgrote deel de setting van Life Is Strange. De game begint, in ‘Chrysalis‘, met een visioen van een grote destructieve tornado, iets wat tijdens de rest van de episodes terug zal komen. Na een herontmoeting met Chloe Price, een voormalig beste vriendin van Max, gaat het duo op zoek naar de vermiste Rachel Amber.

Life is Strange Episode 5 Polarized Review Screen 4

Life Is Twin Peaks

Het verhaal zet, behalve het visioen, vrij rustig in. Hoewel er af en toe een hogere versnelling in wordt gezet betreffende het plot, trekt Life Is Strange regelmatig aan de handrem en staat het allemaal even stil. Ja, het is soms echt spannend en zit je toch wel even op het puntje van de stoel, maar het is verre van een constante wilde rit. Op zich is dit meer een observatie van een stijl keuze dan echt kritiek (met uitzondering van episode 5 waar het zelfs mij stoorde), maar ik kan me voorstellen dat dit sommige spelers kan gaan irriteren. Wat wel erg tof is zijn de vele verwijzingen naar de meesterlijke serie Twin Peaks (een serie uit begin jaren 90, op het moment van schrijven te zien op Netflix), wat zich ook in het noorden van Amerika afspeelt, zich ook bezig houdt met bovennatuurlijke fenomenen en zich ook focust op jonge characters die een onderzoek doen. Naast de vele vergelijkingen (zoals bijvoorbeeld ook de gelijkenissen tussen Twin Peaks’ Laura Palmer en Rachel Amber), zien we ook veel kleine referenties. Denk aan muur krabbeltjes (“Fire Walk With Me“) en nummerplaten (TWNPKS). Fans van de klassieke TV serie zullen het wel kunnen waarderen.

Life-is-strange-screenshot-10

Life Is Master of Time

Naast Max, zijn er flink wat andere personages, maar degene die op de voorgrond staan, zijn de eerdergenoemde Chloe Price, Kate Marsh (katholieke klasgenootje van Max), David Madsen (autoritaire security guard van de school en stiefvader van Chloe), Mark Jefferson (wereldberoemd fotograaf en docent aan Blackwell Academy) en Nathan Prescott (rijkeluiskindje met psychische problemen). De meeste characters hebben een eigen smoelwerk, zowel lichamelijk als mentaal, waardoor je als speler niet zo snel characters door elkaar haalt. Vooral de eerdergenoemde charters maken allen veranderingen door. Sommigen vooral omdat ze hun ware ik verschuilen, maar enkele personages groeien daadwerkelijk. Vooral Max, als hoofdpersonage, groeit uit van naïef grijs muisje, uit tot iemand die toch wel vaak de dag moet redden. Dit heeft natuurlijk ook te maken met haar superpowers. Want Max kan de tijd beïnvloeden. Naast het maken van keuzes en het praten met mensen, is het oplossen van puzzels een groot deel van de game. Vaak zijn het vrij simpele puzzels, maar het terug draaien van de tijd met een druk op de knop is best ’satisfying’. Ook zijn de keuzes vrijwel altijd terug te draaien, en pas definitief als je een afgebakend gebied verlaat. Hierdoor kan je dus een groot deel van de keuzes zien, zonder dat je de game opnieuw hoeft te spelen. De resultaat blijf echter wel ’geheim’, want Max kan, met uitzondering van de mega tornado, niet in de toekomst kijken.

Life is Strange ep 1 review pic 3

Life Is Afgeraffeld

Qua keuzes laat Dontnod helaas soms wel steekjes vallen. Hoewel sommige keuzes echt als belangrijk voelen (met name die aan het einde van episode twee), voelt het vaak erg geforceerd en soms laat de developer je helemaal geen keuze. Zonde, zeker als het gevoel je besluipt dat een keuze moment best op z’n plaats is in een bepaalde scene. Ook begon het plot, met uitzondering van een paar WTF momenten, richting het einde (vooral in episode 5) een beetje in het slop te geraken. De echte grote ontknoping was eigenlijk al in het slot van episode 4 en hierdoor voelde de laatse episode een beetje afgeraffeld bij tijd en wijlen. Dit zou kunnen komen doordat de serie eigenlijk uit meerdere afleveringen zou bestaan, volgens geruchten. Een vroege ontknoping zou dan een twist in het midden van het verhaal kunnen zijn, wat logischer was geweest. Maar het blijft speculeren.

Life is Strange Episode 5 Polarized Review Screen 1

Life Is Een Wasmachine Reclame

De grootste domper, en die was wel echt aanwezig tijdens alle vijf episodes, was de dramatische lip-synching. Ik heb al eens de vergelijking gemaakt met de onstabiele engine van Telltale Games, maar gelukkig is Life Is Strange dermate interessant dat je het regelmatig vergeet, omdat je er niet meer op let, waar het bij bijvoorbeeld Tales from the Borderlands niet te vermijden is. Want dat is wel iets waarmee Dontnod met Life Is Strange een streepje voor heeft op de Telltale Games, een stabiele engine. Neemt niet weg dat het er echt niet uitziet en vooral doet denken aan een slechte wasmachine reclame en wat kan ik me daar toch kapot aan ergeren.

life is strange outoftime-2

Life Is Toekomstmuziek

Kijkend naar de toekomst (iets wat relevant is, aangezien Square Enix een tweede deel/seizoen heeft aangekondigd) hoop ik vooral dat Dontnod meer ruimte van Square Enix krijgt om hun verhaal te vertellen, want de eerste vier episodes laten zien dat ze dat echt kunnen. Het element van het manipuleren van tijd was tof, dus dat mag er in gelaten worden en de lippen mogen ook wel kloppen bij het geproduceerde geluid. Tenslotte wil ik nog kwijt dat het een gewaagde zet was van Dontnod en Square Enix om de speler te laten stappen in de huid van een jong volwassen vrouw, omdat dat soort games meestal niet verkopen. Een beetje variatie op dat gebied kan nooit kwaad.

19-11-2015 om 23:14 | Ian van den Burg

Life Is Strange is een Telltale-achtige game geworden met een eigen smoelwerk. Helaas is, na een sterke aanloop, de climax toch wel een tegenvaller, net als sommige geforceerde en missende keuzes. Ook de belabberde lipsynching is een doorn in het oog. Toch vind ik Life Is Strange wel de moeite waard, want de meeste characters zijn wel interessant en de game speelt, ondanks het wisselende tempo, toch wel lekker weg. Hoewel de game niet voor iedereen is, zeker met z’n mankementen, zullen zij die liefhebbers zijn van de ’nieuwe’ Telltale stijl deze game wel tof vinden. Vooral omdat Dontnod en Square Enix met een originele IP op de proppen komt en unieke gameplay elementen (binnen het genre) heeft bedacht. Hiermee onderscheid Life Is Strange zich van games uit de Telltale stal.

score 76
  • Het ‘tijdreis’ element werkt goed
  • Twin Peaks references