Review: Shiftlings - Lekker buitenaards tussendoortje

Shiftlings – Lekker buitenaards tussendoortje

Een tv show over twee Alien mechanics die stationnetjes moeten repareren kan toch haast niet leuk zijn? Jawel hoor…

De game begint met een filmpje waarbij het verhaal even wordt uitgelegd. Je moet hierbij goed opletten, want het is me potdomme ingewikkeld! Oh nee, wacht. 2 Alien astronauten zijn een stationnetje aan het reparen, 1 slimme (paarse alien) en 1 domme (groene alien). De domme loopt een ruimte in en ziet daar een flesje van het immer gevaarlijke Hola Cola en ondanks alle waarschuwingen in de ruimte drinkt hij het toch op. Blijkbaar zit Hola Cola zo enorm vol met koolzuur dat de domme alien er meteen één laat vliegen waardoor zijn astronautenpak zich compleet vult met lucht. Slimme jongen.

In Shiftlings heb je de controle over deze 2 alien mechanics die 50 levels moeten doorlopen. Het doel is om per level een ruimtestation te repareren om daarna het level weer te verlaten. Klinkt dus simpel, maar de heren zitten met 2 handicaps. Naast dat de groene alien is gegroeid tot enorme skippybal zitten beide aliens ook nog een vast aan elkaar met een luchttube. Tijd voor de gamer om deze handicaps om te zetten in voordelen! Door de luchttube kan namelijk het scheetje van de groene alien met 1 druk op de knop worden geshift naar de paarse alien. Handig, want hierdoor kun je één voor één door smalle ruimtes. Ook is het skippybal-pak uiterst handig om op te springen zodat je op hoge platformpjes kan komen.

shiftlings-purple-green

Co-op

De game is oorspronkelijk bedoeld als 2 player co-op game waarbij allebei de gamers controle hebben over 1 van de aliens. Dit is ook gewoon echt de leukste manier om de game te spelen. Je zult duidelijk moeten communiceren over een plan van aanpak voor een level, waar iemand moet gaan staan en wanneer je de shifts gebruikt. Een verkeerde shift resulteert al snel in een val naar beneden (de alien met de extra lucht is namelijk een heel stuk zwaarder), waardoor je een heel stuk, of zelfs het hele level, opnieuw moet doorlopen. Goede communicatie is dus essentieel, maar een beetje plagen past natuurlijk wel bij de game. Af en toe expres een shift doen terwijl je collega aan het springen is kan vrij grappig uitpakken.

Shiftlings is natuurlijk ook gewoon in je eentje te spelen, dan kun je met B van alien wisselen en met de linkerbumper bestuur je beide aliens tegelijk. Dat is even wennen, maar het werkt in principe prima. Je mist hierbij alleen de communicatie en de lol die je met de medespeler zou kunnen hebben.

Look and feel

shiftlings-gameplay

Voor een platform game ziet Shiftlings er erg vet uit. De simpele cartoony levels passen bij de sfeer van de game en de achtergronden zijn prachtig. Enige minpuntje is het overzicht van de levels. Met de rechterbumper krijg je overzicht over het gehele level, maar inzoomen op een bepaald gedeelte is niet mogelijk, waardoor het soms erg lastig is om je tactiek te bepalen. De game is verder vormgegeven als een tv show. Tussen levels krijg je soms filmpjes van de presentator en die zijn vaak best grappig. Ook de levels zelf worden becommentarieerd door de presentator, maar deze grapjes zijn slechts 1 keer grappig en je raadt het al, het blijft niet bij één keer, deze grappen worden namelijk tot in den treure herhaald. In de levels zelf worden ook nog oproepen gedaan door de voice-over van het desbetreffende ruimtestation (vergelijkbaar met Portal) . Deze zijn een stuk grappiger, maar ook deze worden een aantal keer per level herhaald.

Tussendoortje

Shiftlings is een leuk tussendoortje dat vooral co-op erg vermakelijk is. Het ziet er prachtig uit en de puzzels vereisen niet alleen wat nadenkwerk, maar ook wat precisie. Daarbij zijn in elk level ook nog eens 3 extra Hola Cola flesjes te verzamelen om je iets langer bezig te houden. Deze collectibles eisen een andere aanpak dan gewoon op platformpjes springen. Hierbij moet je echt goed gebruik maken van de voordelen van de handicaps. Toch voorkomt dit niet dat Shiftlings repetitief wordt. De levels zijn niet lang en voelen soms hetzelfde. Om de 10 levels ga je naar een andere planeet en komt er een extra feature in de levels, maar je zal de levels niet nogmaals doorlopen. Dat maakt dan ook meteen de Time Trial mode, die je unlocked na het afronden van een planeet, redelijk overbodig.

10-03-2015 om 19:22 | Koen B

Shiftlings is een leuk tussendoortje dat vooral veel plezier oplevert in co-op mode. De grappen worden een beetje repetitief, maar de gameplay en de graphics staan als een huis.

score 70