Tales from the Borderlands - Humor is het sleutelwoord - Xbox One Gaming

Tales from the Borderlands – Humor is het sleutelwoord

De post-apocalyptische woestenij van Pandora. Het is een desolate, lege en vooral gevaarlijke planeet. Een wereld ontworpen door de mannen en vrouwen van Gearbox Software. Maar zij hebben hun creatie uit handen gegeven, aan Telltale Games om hen een verhaal, op hun manier, te laten vertellen, binnen het Borderlands universum. Inmiddels staan alle vijf episodes online en blikken we terug op het hele seizoen.

In aflevering één, twee, drie, vier en vijf volg je een onwaarschijnlijk duo: Rhys, de Hyperion loonslaaf met torenhoge ambities, en Fiona, de vindingrijke oplichtster. Beiden zijn, met een omweg, uit op één doel, wat bekend zal klinken voor de Borderlands veteranen: het openen van een Vault. Uiteraard gaat dit niet zomaar en er zitten een hoop drempels op de weg. Verder ontmoet je veel toffe personages, die stuk voor stuk een eigen smoelwerk hebben, zowel letterlijk als figuurlijk. Ik wilde hier een aantal personages uitpikken en uitlichten, maar vrijwel elke character is goed doordacht en memorabel, sommige nog zelfs meer dan de hoofdpersonages.

Tales from the Borderlands episode 4 escape plan bravo right-stuff-1700px

Overal variatie

Je begeleidt dit duo in hun interactie met vriend, vijand en omgeving. In principe is dit niets nieuws onder de zon, zeker voor Telltale fans. Maar wat wel nieuw is (met uitzondering van de Game of Thrones serie van Telltale Games), is het feit dat je meerdere personages onder je vleugels hebt. Dit zagen we nog niet eerder in andere Telltale titels. Ik moet zeggen dat dit erg tof is en voor een andere dynamiek zorgt. Ook is een beetje variatie niet verkeerd. Maar de grootste ’vernieuwing’, in vergelijking met games als The Walking Dead en The Wolf Among Us, is de alom aanwezige humor. Hoewel het zeker wordt afgewisseld met serieuzere momenten, voornamelijk voor contrast, heb ik regelmatig met een grote glimlach op mijn gezicht zitten spelen. Sterker nog, ik heb schaamteloos lopen schuddebuiken van het lachen (vooral om een specifieke scene in Escape Plan Bravo), want zo grappig waren sommige situaties of dialogen. Over dialogen gesproken: die waren ijzersterk geschreven. Net als de meeste scenes, die zeer goed waren uitgedacht. Ook de uitwerking klopt, met name door de goede voiceacting. In deze afdeling is Tales from the Borderlands dus met vlag en wimpel geslaagd.

Tales from the Borderlands episode 5 screen 3

Ook erg geslaagd is de begeleidende muziek. Ik heb in meerdere reviews veren uitgedeeld voor de themesongs van de episodes, en ik zal dat ook zeker hier weer doen, want het was, zonder overdrijven, echt genieten. Bij iedere episode zat namelijk een nummer die bij de intro en de outro (behalve bij episode vijf, die had een aparte outro theme) werd gedraaid. Elk zeer toepasselijk, qua vibe en vaak ook qua lyrics, bij de desbetreffende aflevering. Als muziekliefhebber kan ik het al zeer waarderen als men bij films/series/games goede muziek uitkiest, maar zorgvuldig geselecteerde tracks zijn natuurlijk helemaal geweldig. Het is duidelijk dat zij die verantwoordelijk zijn voor de muziek hier extra moeite hebben genomen, en dat is noemenswaardig, wat mij betreft.

Tales from the Borderlands episode 3 rhys-sasha-on-loaderbot

Terugkerende Telltale complicaties

Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De verouderde engine gooit namelijk nogal wat roet in het eten. Dit in de vorm van haperingen tijdens meerdere scenes. Soms is dat slechts irritant, zoals bij cutscenes waarbij een snelle handeling niet vereist is. Echter, soms slaat de hapering toe bij quicktime events, wat kan zorgen voor een oneerlijke ‘game over’. Nou is Tales from the Borderlands wel vrijgevig met checkpoints, maar het kan voor veel frustratie zorgen. Gelukkig is het niet bij iedere episode even veel aanwezig, althans niet in mijn beleving, maar ik denk dat we allemaal mogen concluderen dat deze engine haar beste tijd wel heeft gehad. Daarom ook hier weer de oproep: Telltale, kom met een nieuwe, stabielere engine! Dat zou alle aankomende titels uit hun schuur namelijk zeer bevorderen.

Tales from the Borderlands episode 5 screen 1

Naast de verouderde engine, is een terugkerend fenomeen in Telltale games het probleem van ‘de illusie van keuze’. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik daar nooit zoveel moeite mee heb gehad en het voor lief heb genomen. Maar het lijkt erop dat de studio met Tales from the Borderlands dit ’issue’ in hun achterhoofd hebben meegenomen. Want het wordt, zonder te spoileren, tegen het einde van de laatste episode duidelijk dat sommige keuzes in deze game wel degelijk belangrijk zijn, zoals het sparen van geld en de interactie met enkele characters. Dit is een belangrijke stap voorwaarts, als het gaat om games waar de keuze aan de speler wordt gelaten. Hopelijk kunnen toekomstige titels dit nog verder doorvoeren. Dit zorgt waarschijnlijk voor een hoop extra werk, maar dat zal, in mijn opinie, echt wel de moeite waard kunnen zijn.

Tales from the Borderlands episode 4 escape plan bravo butt-stallion

Geen voorkennis vereist

Ten slotte was ik, naast de meesterlijke humor, zeer aangenaam verrast over het feit dat je niet mega bekend hoeft te zijn met de Borderlands lore, wil je lekker in het verhaal zitten. Hier was ik toch wel een klein beetje huiverig voor en mijn beleving is hoogstwaarschijnlijk toch anders dan die van de meeste Borderlands fans (het is voor mij hier immers geen feest van herkenning). Maar Telltale heeft echt zijn eigen verhaal in het Borderlands universum neer kunen zetten en daar worden ze, in mijn ogen, steeds beter in.

01-11-2015 om 20:56 | Ian van den Burg

Tales from the Borderlands is een ijzersterke titel. Vanwege de gelimiteerde gameplay moeten Telltale spellen het vooral van het verhaal hebben en, naast de muziek, is dit in deze game gelukkig het sterkste punt. Het verhaal zit volgestouwd met toffe personages (die ook zonder voorkennis erg goed uit de verf komen), gekke situaties en heel veel humor. Dit komt vooral erg goed naar voren vanwege de goedgeschreven dialogen en het contrast dat ze durven te schetsen met scenes die een stuk serieuzer zijn. Het is jammer dat de verouderde engine zorgt voor frustrerende haperingen, maar dat is wat mij betreft slechts een hobbel op de weg. Ik ben een groot liefhebber van games met humor, en daarom hoop ik dat Telltale met een tweede seizoen Tales from the Borderlands (met een nieuwe stabielere engine) op de proppen komt. Het is misschien cliché, maar ik kan nu al niet wachten!

score 90
  • Sterk verhaal met veel toffe characters
  • Goedgeschreven humor