The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited - Ongelimiteerd Groot - Xbox One Gaming

The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited – Ongelimiteerd Groot

Vorige week kreeg ik deze game in de brievenbus en na 26 uur spelen zit ik volgens mijn Xbox One Elder Scrolls statistieken op slechts 2% completion van deze ongelimiteerd grote game. Eigenlijk wist ik niet wat ik van TESO moest verwachten. Zal er een verhaal in zitten? Wordt het echt complete chaos met nutteloze missies als bijvoorbeeld: ga daarheen, kill twee bandits, kom terug. Gelukkig was dit niet het geval en zitten deze missies goed in elkaar.

Als Bethesda fan heb ik heel erg naar deze game uitgekeken. Tijdens de release liep het toch niet zo heel erg lekker. Kleine foutjes zoals quests niet kunnen volbrengen, omdat de personen, waar je de quest moet inleveren, onzichtbaar waren. Login problemen in Amerika en Europa. Gelukkig was dat alleen de eerste week, en zodra ik begon met spelen liep het eigenlijk allemaal vlekkeloos.

Toen begon het dan. Character creation screen. Wat voor character ga je maken? Welk ras? Welke klasse: Mage, Warrior of Rogue? Zo veel verschillende keuzes. Aangezien ik in Skyrim een Mage en een Warrior had aangemaakt, moest ik nu wel kiezen voor een Nightblade. Toch meer richting een Rogue character met mijn pijl en boog. Op afstand mensen uitschakelen. En natuurlijk met een enorme baard!

image

Het verhaal

Hoewel het een MMO is, zit er wel echt een storyline in. Hierin wil ik niets verklappen, maar het komt er op neer dat ‘The Deadric Prince of domination and enslavement’, beter bekend als Molag Bal, heel vervelend is en de twee werelden van Tamriel en zijn thuisplaats Oblivion wilt samenvoegen tot één grote wereld vol met dood en verderf. Dit moet natuurlijk worden tegengehouden. Maar door wie? Juist, de spelers van The Elder Scrolls Online. Tijdens het maken van je character krijg je ook drie verschillende keuzes, wat betreft jouw herkomst.

daggerfall-covenant

The Daggerfall Covenant

The Daggerfall Covenant is het rijk van de Bretons, Redguards en Orc’s. Dit rijk ligt in het noordwesten van Tamriel en wordt bestuurd door High King Emeric. Denk hierbij aan een soort Brits koninkrijk: grote steden met hoge muren.

ESO-Ebonheart-Pact

The Ebonheart Pact

The Ebonheart Pact is het rijk van de Nords, Dark Elves en de reptielachtige Argonians. Dit rijk ligt in het noordoosten van Tamriel en wordt overheerst door Jorun The Skald-King. Het landschap hier is gebaseerd op het land van de vikingen. Dus denk kale bomen, sneeuw en bergen.

ESO-Aldmeri-Dominion

The Aldmeri Dominion

The Aldmeri Dominion is het rijk van de High Elves, Wood Elves en het katachtige Khajiit ras. The Aldmeri Dominion ligt in het zuiden van Tamriel, waar Queen Ayrenn de touwtjes in handen heeft. Dit is waar mijn character campaign zich afspeelt en heb hier nog geen sneeuw gezien.

Het is dus niet mogelijk om bijvoorbeeld als High Elf te beginnen in het Ebonheartgebied. Wat wel kan, zodra je een bepaald level hebt bereikt, is het switchen van alliance. Bij mij werkt dit nog niet, dus heb hier niet mee kunnen spelen. Alles lijkt al vol te zitten als ik dit wil doen.

Na het maken van je character begin je aan de tutorial. Hier begint het verhaal dan. Je leert hier wie de tegenstander is, wie de ‘good guys’ zijn en wat er van jouw verwacht wordt. Na het volbrengen van de tutorial krijg je de main campaign missie. Dit is waar het dus tof wordt. Dit kan je direct gaan doen, of je loopt gewoon door en gaat wat anders doen. Denk hierbij aan de welbekende guild missies zoals: Mages, Fighters en Thieves Guild. Zelfs The Dark Brotherhood schijnt hier in de zitten.

Het joinen van een guild doe je niet alleen voor unieke gear, die je krijgt na het volbrengen van de missies. Zodra jij je aansluit bij een guild krijg je een nieuwe skill tree gebaseerd op jouw gekozen guild. Dus het is het zeker waard om toch alle guilds af te gaan om je character te levelen.

Crafting

Heb je geen zin om op zoek te gaan naar een dope armor af wapen? Dan maak je zelf toch jouw unieke gear! Iron, wood en cloth zijn de drie wapen en armor crafting benodigheden en deze vind je door heel Tamriel. Bedenk wel: hoe hoger de level van jouw crafting skill, hoe hoger de kracht van de gecrafte gear. Dit gaat gekoppelt aan het level van jouw character. Aanrader: Craft om de paar levels nieuwe gear. Dit is namelijk ook goed voor het levelen van jouw crafting skills. Want als je uiteindelijk maximaal geleveld bent en je jouw gear wilt craften, hoef je niet bij nul te beginnen met de crafting skill. Natuurlijk ben je nog niet klaar als je iets hebt gecraft. Je kan het namelijk nog sterker maken met de Enchanting skill. En zoals alle MMO games krijgt dit een andere kleur zoals hieronder:

889c188f47f2a45eb7945b8a20348a53e16f0b43

Crafting doe je niet alleen met wapens en armor. Dit kan ook met de Alchemy en Provisioning skill. Denk hierbij aan planten plukken om potions te maken of jagen op wild om eten te maken. Alleen het crafting in dit spel is al echt heel groot en zal op zichzelf al flink wat uurtjes opslokken.

PvP

Zodra je level 10 wordt is het mogelijk om mee te doen in PvP. Dit wordt een totaal andere game dan. Hier moet je elkaars objectives gaan veroveren. Of het nou dorpen zijn, kastelen of outpost: jouw factie moet dit overnemen. Hoe vet is dat? Van de drie facties kan er maar één heerser zijn in Cyrodiil. Dit is waar PvP zich afspeelt. Mocht er nou één van de drie te sterk worden, zullen de twee zwakkere samenspelen om de sterke factie te verslaan.

Elder-Scrolls-Online-PVP-01

Tientallen spelers in de game zorgt wel voor hele vette gameplay. Kletterende zwaarden, mage spells, vliegende pijlen siege wapens zoals een trebuchet of een battering ram maakt het PvP plaatje dan wel echt compleet. Dit is een groot pluspunt van de game.

ESO Plus

The Elder Scrolls Online zou eerst met een maandelijkse subscription komen. Dit hebben ze er half uit gehaald. Je bent dus niet verplicht om dit te nemen. Mocht je het wel willen, kost het je zo’n vijftien piek per maand en is maandelijks op te zeggen. Wat houdt dit precies in? Met ESO plus heb je toegang tot alle DLC, XP boost, crafting leveling boost, bonus gold en extra Crowns. Crowns zijn nodig om mounts, pets en costumes te kopen in de in-game store. Misschien dat ik dit wel een maand ga proberen om toch even te zien of dit het wel waard is.

01-07-2015 om 16:07 | Siôn Blackmore

The Elder Scrolls Online is een enorme game waar ik al vrij veel uur in heb gestoken. Het is een game waar je de tijd voor moet nemen om alles te begrijpen en dus niet zomaar een half uur zou kunnen spelen. Omdat het spel zo uitgebreid groot is, zal ik me hier nog een hele tijd mee kunnen vermaken en dan denk ik voornamelijk met PvP, want man, wat is dat gruwelijk in elkaar gezet.

score 90
  • Goed uitgewerkte PvP met alliance wars
  • Enorme wereld