Tomb Raider - Xbox One Gaming

Tomb Raider

Square Enix en Crystal Dynamics hebben met deze Tomb Raider een hele toffe nieuwe weg ingeslagen en Lara meer meegegeven dan de twee pluspunten die ze van moeder natuur heeft gekregen. De game is spannend en filmisch en houdt je voor het grootste gedeelte op het puntje van je stoel. De gevechten met bosses zijn vet en het verhaal steekt prima in elkaar. Als dit het begin is van een nieuwe reeks soortgelijke Tomb Raider games kan ik alvast niet wachten.

Tomb Raider

Lara Croft is terug in een reboot van de succesvolle franchise Tomb Raider. Een nieuwe game waarin het volgens de makers voornamelijk draait om het overleven. Volgens hen zullen we zien hoe Lara die ultieme survivor wordt die ze in de eerdere games was.

We beginnen met deze nieuwe Tomb Raider helemaal overnieuw. Lara is nog jong en onschuldig en gaat mee op een schip met een aantal andere onderzoekers en avonturiers, op zoek naar Yamatai. Yamatai is een land uit de Japanse en Chinese geschiedenis waarvan niemand zeker weet waar het lag. Lara en haar collega’s zijn op zoek naar die plaats, maar moeten daarvoor door de Formosadriehoek (een soort Bermuda driehoek) waarna de hele zooi in de soep loopt.

Ultimate Survivor

De game begint met een meeslepend filmpje wat zo uit een Hollywoodfilm had kunnen komen en daarmee zet Crystal Dynamics meteen de toon. Vanaf dat moment is het namelijk net een film die je zit te spelen, maar nooit zodanig dat je het idee hebt dat je alleen maar naar cutscenes zit te kijken. Nadat je, niet helemaal volgens plan, bent aangekomen op je bestemming is het tijd om op zoek te gaan naar je vrienden en collega’s van het schip. De tutorial die je voorgeschoteld krijgt zorgt er vooral voor dat je meteen in het verhaal zit en meteen de setting in je op kunt nemen, ook krijg je een paar geinige quicktime events die de spanning goed overbrengen en je meteen de dood in kunnen jagen.

Als je op zoek gaat naar je eerste kampvuurtje is de kou bijna voelbaar en ben je bijna geneigd de verwarming even wat omhoog te draaien in de kamer. Het klinkt allemaal een beetje cliché, maar Crystal Dynamics heeft echt de sfeer en de emoties heel goed weten over te brengen. Later in de game komt dat ook nog een keer heel duidelijk terug, je krijgt bijna hoogtevrees als je een weg naar boven probeert te vinden op een gammele zendmast.

tomb-raider

Voor de jagers-verzamelaars onder ons is er ook genoeg extra shit te doen. Je kunt relics verzamelen, GPS caches zoeken, speciale opdrachten doen die per gebied verschillend zijn en documenten verzamelen. Die documenten zijn zeker de moeite waard. Dit zijn allerlei teksten uit logboeken, dagboeken en brieven die het verhaal nog een beetje extra diepgang geven.

De hele teringzooi mietert in mekaar

Het zit Lara gedurende haar avontuur op het eiland niet mee, ze valt van de ene grot in de andere en moet zich glijdend en schietend een weg langs puntige rotsen, prikkeldraad en vallende rotsblokken banen. Denk je eindelijk even veilig in een houten gebouwtje te staan pleurt de hele bodem er onder weg en is het weer springen en vastklampen geblazen om in leven te blijven. Soms is het een beetje overkill aan ‘pech’ voor onze heldin als ze door de vloer van een gebouw zakt, in een waterval terecht komt die in een grot overgaat, waarna je glijdend door de grot gaat terwijl puntige rotsen het op je keel gemunt hebben en rondvliegend puin je op een haar na mist. Toch is dit een aspect van de game wat je, ondanks de overkill, altijd op het puntje van je stoel laat zitten en er voor zorgt dat je altijd op let want als je net bij dat ene quicktime event te laat bent ga je een gruwelijke dood tegemoet. Overigens… mocht je helemaal geen zin hebben in overleven of schieten of zoeken naar verborgen schatten, dan kun je ook gewoon op allerlei verschillende manieren doodgaan. Crystal Dynamics heeft ook op dat gebied flink z’n best gedaan want de manieren waarop Lara het loodje legt zijn even gruwelijk als creatief.

Van Lara Croft naar Lara Nukem

Halverwege de game verandert de sfeer van de game bij vlagen een beetje. Hoewel de omgevingen nog steeds prachtig zijn en je nog steeds op zoek kunt gaan naar verborgen schatten en tombes ligt de nadruk hier een beetje meer op het actie aspect van het spel. In plaats van grote overlever Lara Croft, heb je soms meer het idee dat je met die andere gameheld van vroeger te maken hebt, Duke Nukem. Hoewel de one-liners van Lara verbleken bij die van de Dukester kan ook zij prima met allerlei guns en explosieven overweg. Het is overigens niet zo dat het een full force third-person shooter wordt, de actie is wat meer aanwezig, maar echt storend is het nooit. De, relatief simpele, puzzels blijven aanwezig alleen moeten er nu wat meer bad guys over de kling gejaagd worden voor je ze kunt oplossen. Tot dan toe deed je dat nog met mooie stealthy kills om zo weinig mogelijk aandacht te trekken en vrij je weg te kunnen vervolgen… Nu is het tijd om een stukje cover te vinden en kogels te zoeken want het is knallen geblazen. Had je eerst nog met een handjevol vijanden te maken, nu komen ze in hordes op je af. Het neemt nooit de proporties aan van Call of Duty, maar zo af en toe vraag je je wel af of er ergens een Hand of NOD staat.

Daar komt nog eens bij dat de baddies niet dom zijn. Van achter een muurtje de ene na de andere bad guy vol lood pompen is er niet bij. Je tegenstanders bekogelen je namelijk graag met hun flinke voorraad dynamiet of molotov cocktails terwijl hun maatjes je bestoken met brandende pijlen en machinegeweervuur zodra je achter je cover vandaan komt om de explosies te ontwijken. Soms is de AI zelfs een beetje te slim, want je verstoppen om vervolgens stiekem achter een andere muur langs je tegenstanders te flanken is er niet bij. Als je achter een muur heen en weer beweegt gaan de kogels gewoon met je mee. Zodra de vijand je eenmaal gespot heeft weten ze exact waar je bent en kom je niet meer uit hun vizier, behalve door een kogel of een pijl in hun oog te knallen.

Tomb Raider

Als je eenmaal hebt afgerekend met die hordes vijanden gaat de gameplay weer terug naar die uit het begin. Je bent weer Lara de survivor en moet veel platformen en puzzelen om je doel te bereiken. Die puzzels zijn overigens niet heel erg lastig. De verborgen tombes hebben nog wel wat leuke puzzelelementen, maar ook die zijn redelijk snel op te lossen, helemaal als je besluit om gebruik te maken van je Survival Instinct. Dit maakt de wereld zwart-wit en geeft belangrijke plaatsen of objecten in geel aan wat de puzzels een heel stuk simpeler maakt.

Multiplayer

Een tijdje terug gaf ik in een opiniestukje nog aan dat ik vind dat een heleboel games de multiplayer beter kunnen laten schieten. Multiplayer is iets wat je aan sportgames, Call of Duty, Battlefield, Gears of War en Halo moet overlaten en Tomb Raider is voor mij dan ook één van de games die geen multiplayer nodig heeft. Ik ben na het spelen van deze multiplayer echter bijna geneigd die woorden in te slikken. De multiplayer van Tomb Raider is erg leuk en afwisselend. De gamemodes en maps zorgen voor genoeg speelruimte en uitdagingen en ook de extra gameplay elementen die de multiplayeromgevingen met zich meebrengen zijn grappig. Zo kun je vallen zetten en bevatten de maps een apart element waarmee je het tij in het potje kunt laten keren.

Hoe dan ook had Tomb Raider prima zonder multiplayer gekund, maar het is absoluut leuk om te doen en zal je aandacht wel een aantal uur vast kunnen houden.

24-07-2013 om 17:54 | Jörn

Deze reboot van de franchise doet je verlangen naar nog meer Tomb Raider. Het verhaal zit goed in elkaar en is prachtig in beeld gebracht en de gameplay houdt je op het puntje van je stoel.