Wasteland 2 - Turn-based werkt op de consoles - Xbox One Gaming

Wasteland 2 – Turn-based werkt op de consoles

Met Wasteland 2 voor Xbox One doet InXile een poging om een turn-based strategy game te vertalen naar de consoles. Dat bleek lastig, maar inXile heeft een goed product afgeleverd. Al ontkom ik er niet aan dat ik soms even terug verlang naar mijn vertrouwde muis en toetsenbord.

Ik hoef denk ik niet meer uit te leggen dat Wasteland de voorloper is van Fallout. Alles daar over lees je in onze preview. De game speelt zich af in een post-apocalyptische wereld, waar een hele rits Rangers probeert om het land zo veilig mogelijk te maken. Jij krijgt de controle over zo’n groep Rangers.

Skills en Perks

In het begin van de game wordt je gevraagd of je zelf een team wilt samenstellen, of dat je liever kiest uit de bestaande Rangers waarmee je missies gaat volbrengen in het Wasteland. Dankzij de vele perks en skills heb je een boel opties om een team helemaal af te stemmen op jouw wensen. Daarbij moet je wel zorgen voor veel variatie, want hoewel het tof is om vier reuzen met enorme melee wapens als team in te zetten, zal dat je op den duur niet veel opleveren. Het loont veel meer om één zo’n beest in een team te zetten met een sniper, een medic en een mechanic. Natuurlijk zorg je er voor dat die medic en mechanic ook een beetje met een wapen om kunnen gaan en je hebt een goed, uitgebalanceerd team. Die balans is zelfs van belang bij iets simpels als het openen van een deur. Je kunt er voor kiezen om met je melee reus, een deur in te trappen, maar als de deur beveiligd is met een bom loop je het risico dat de hele zooi ontploft. Daarom is het goed om iemand met een hoge perception statistiek te hebben. Hij merkt sneller dingen op en ziet dus dat de deur beveiligd is. Vervolgens laat je een ander character de bom onschadelijk maken en een derde character het slot open prutsen. Het is een standaard team-based RPG gedachte, maar wel eentje die erg goed uitgevoerd is in Wasteland 2.

Firepower

Alleen dat is echter niet genoeg, je hebt ook een boel firepower nodig. Want hoewel de random encounters met een groepje menselijke vijanden vaak geen hele grote uitdaging zijn, zul je met een boel andere confrontaties veel meer moeite hebben. Veel gemuteerde beesten vallen niet na één of twee welgemikte schoten omver en kunnen je flink pijn doen. Vooral omdat je ook voorzichtig moet omspringen met je munitie en first-aid kits. Je zult vaker dan eens de afweging moeten maken om een schot met een kans van slagen van 48 procent te laten liggen, om jezelf eerst beter in positie te brengen. Daarna is het handjes vouwen en bidden voor een goede afloop als die vijand  de kans krijgt om aan te vallen.

wasteland-2-ingame

Tactiek is key

In vijandige gebieden ben je in Wasteland 2 constant met je tactiek bezig. Je zet je sniper op een mooie plek en laat je andere Rangers van cover na cover lopen om zo goede posities in te nemen rondom je tegenstanders. Dat is erg tof gedaan en dat werkt perfect. Ook het gebruik maken van cover is goed gedaan en extra prettig is dat de vijand het ook doet. Je hebt dus niet altijd te maken met een vijand die als een kip zonder kop de aanval kiest, al lijken de melee units soms wel wat hersencellen te missen. Helaas is het wel zo dat er vaak maar weinig ècht tactische posities beschikbaar zijn. Een sniper op een hoger gelegen stuk grond zetten is in potentie je allerbeste tactische move, maar in de praktijk is lang niet in elk gebied zo’n tactisch voordeel te behalen. Vooral in het begin vinden veel schietpartijen plaats op kleine stukken land, met weinig goede opties om te flanken, terwijl dat juist de tactiek is die je toe wilt passen.

Log camerawerk

Daarnaast is het lastig om het overzicht te houden en daar komt het gebrek aan een muis om de hoek kijken. De camera is erg log en werkt niet lekker. Je moet steeds wisselen van cameratype om eens goed om je heen te kunnen kijken. En als je dan een Ranger in positie brengt, maar door de logge camera niet kunt zien of er nog meer vijanden rondhangen, dan ben je pissed als de kogels je ineens om de oren vliegen. De menu’s dragen bij aan die irritatie. Hoewel je inventory managen nog wel te doen is, hebben de makers voor de rest gekozen voor allerlei verschillende soorten structuren. Een aanval kies je in een cirkelachtig menu, je inventory manage je weer met andere knoppen en ook je skilltree wordt weer op een andere manier aangepast. Geen enorme irritatie, maar het wordt een stuk moeilijker om optimaal gebruik te maken van alle opties die Wasteland 2 je geeft.

wasteland-2-ingame-2

Keuzes en gesprekken

Die vele opties maken Wasteland 2 tot een flinke ervaring. De map is vrij groot en je kunt situaties op veel verschillende mogelijkheden aanpakken, afhankelijk van de skills van je Rangers. In gesprekken heb je soms de optie om een bad-ass, kiss-ass of smart-ass opmerking te maken. Die opties hebben verschillende uitkomsten. Kom je bijvoorbeeld een kamp van een andere groep binnenwandelen, dan kun je hun bedreigingen terug om hun oren slaan waarna ze je met hangende pootjes binnen laten. Maar het zou kunnen dat ze bij een kiss-ass opmerking juist wantrouwig worden of je gewoon meteen overhoop knallen, want niemand houdt van kontkusserij. Daarnaast moet je ook bij het aangaan van missies bepaalde keuzes maken. Meteen in het begin wordt je al een keuze in de maag gesplitst, red je een plek genaamd Hightower of ga je naar het AG Center om daar de held uit te hangen. Zo zit Wasteland 2 vol met keuzes. Je moet alleen wel als een bezetene door soms ellenlange, weinig interessante dialogen heen klikken.

wasteland-2-ingame-3

Dat is specifiek iets waar je van moet houden. De gesprekken in Wasteland 2 zijn soms héél erg lang. En dan moet je ook nog een beetje opletten zodat je de missie goed begrijpt. Het kwam bij mij meer dan eens voor dat ik iets te snel door een gesprek klikte waardoor ik niet heel goed in de gaten had wat mijn missie was en waar ik heen moest. Gelukkig heb je een logboek waar nog een beetje informatie uit te halen valt, maar het wordt je niet voorgekauwd, zoals bij games als Mass Effect, Fallout of The Witcher, waarbij gewoon een marker op je kaart verschijnt. In Wasteland 2 is het opletten geblazen, anders zou je wel eens een boel belangrijke informatie of leuke gesprekken mis kunnen lopen.

Sowieso zit de wereld van Wasteland 2 vol informatie. Alles in de speelwereld is zo ongeveer te bekijken, te openen of op te pakken is. Als je iets kunt zien, is de kans groot dat je er iets mee kunt. Al is het alleen maar er naar kijken. En zelfs dat kan consequenties hebben, want besluit je om met je tengels aan een object te zitten waarvan dat niet gewenst is, dan loop je het risico dat de eigenaar van het object boos wordt en je overhoop schiet, of dat de hele zooi ontploft. En op die manier geeft de game context aan de complete omgeving en is alles van belang. De hele wereld is interactief en alles heeft een betekenis. Al is dat niet per se een belangrijke betekenis.

Lekker gevoel

De omgevingen en de gesprekken zijn over het algemeen echter niet de aspecten die de game leuk maken. Het tactische van turn-based combat houdt het spel eigenlijk de hele tijd interessant. Natuurlijk ben je zwaar geïrriteerd als je wordt overlopen door een enorme horde Gila-monsters, maar als je dankzij een goede tactiek met een knappe voorbereiding, snel en efficiënt afrekent met een groep vijanden, geeft dat een lekker gevoel. En dat lekkere gevoel kan bij elke combat situatie weer terugkomen, waardoor de game altijd interessant blijft, mits je van turn-based combat houdt.

28-10-2015 om 11:20 | Jörn

Met Wasteland 2 laat inXile zien dat een turn-based strategy RPG prima kan renderen op de consoles. Het camerawerk is wat log en het navigeren door de menu’s laat ook wat te wensen over, maar in combatsituaties werkt de game prima. Als je met goede tactiek een leger vijanden oprolt voel je je een echte baas. Verder zorgen de vele gesprekken die je kunt voeren en de interactieve wereld voor een toffe context zodat je het gevoel hebt onderdeel van een groter geheel te zijn.

score 78
  • Veel tactische mogelijkheden.
  • Genoeg keuzes en opties waardoor jouw game uniek is.