World Rally Championship 5 - Vlieg(t) niet uit de bocht - Xbox One Gaming

World Rally Championship 5 – Vlieg(t) niet uit de bocht

Als echte liefhebber van race simulatie games zoals Forza Motorsport was ik heel blij met de nieuwe World Rally Championship 5 game. Althans, dat dacht ik. Knetterende uitlaten, een dame of heer die naast je zit in jouw bolide die vertelt hoe scherp de komende bochten zijn, terwijl jij nog bezig bent om je door je huidige bocht heen te rammen. Frustrerend en chagrijnig heb ik mijzelf door de eerste zes uur van het spel heen moeten slepen om er vervolgens toch echt veel plezier aan te hebben.

Career mode

Maar waarom begon het spel dan niet gelijk goed en vol plezier? Nou, ongeduldig als ik ben begon ik direct aan career mode. Hier begin je met het tekenen van een contract bij een Junior World Rally Championship team. Dit J-WRC team biedt je een contract aan waar je aan hun eisen moet voldoen om hogerop te komen. Doe je dit niet, dan mag je gewoon nog een seizoen overdoen en mis je dus zes uur van je leven die je echt niet meer terug gaat krijgen. Dus ik kijk zorgvuldig naar de drie contracten, waar overigens geen echt verschil tussen zit met wat voor wagen je krijgt om mee te rijden, en kies met mijn ogen dicht een contract. Mijn Citroen DS R3-max met monteurs staat klaar voor gebruik. Dit is een begin auto met 234 pk en een gewicht van 1080 kg.

Rally School

Nog voordat je echt een race kan gaan doen krijg je de kans om toch even te leren hoe alles werkt. Prima, ik ben de moeilijkste niet en begin aan de Rally School. Hier krijg ik eerst een filmpje te zien hoe ik de perfecte lijn moet gaan rijden. Dit moet je echt exact na gaan doen. Doe je dit niet, dan faal je voor de test. Wat geen gevolgen heeft in het spel, het is voor mij alleen frustrerend als ik zelfs een tutorial niet na tien keer proberen kan volbrengen. Nou, dan mag ik eindelijk gaan racen. Het toffe aan dit spel is dat het alle officiele tracks bevat waar echt rally wordt gereden. In alle dertien landen zijn er vijf tracks per land om doorheen te scheuren. Maar dan ook wel echt de rally wegen. Dus denk aan modder, sneeuw, gravel, zand, ijs en asfalt.

image

Gillend gek

De eerste track waar ik mag rijden is Rally Monte Carlo. Dit is een berg gebied vol met sneeuw waardoor je lekker door de bochten heen kan glijden. Ik wrijf alvast in m’n handen, maar dan komt het. In de eerste van de vijf races in het land, klap ik keihard uit de bocht en knuffel een boom met mijn voorbumper. Door de klap stuurt mijn auto vanaf dat moment iets naar links. Hoe verder ik ga, hoe erger het wordt. Bij elke bocht hoor je de navigator alvast aangeven hoe lastig de volgende paar bochten gaat worden. Right three, left two in to right 5, dus ik ben voorbereid. Nu is het alleen wel zo dat als je auto schade krijgt, dit doorwerkt in je radio electronica. Hierdoor kan je door te veel klappen je navigator niet meer horen via je helm en heb je dus geen idee wat voor bochten er aan zitten te komen. Maar Siôn, dit hoort toch gewoon bij een simulatie? Als jij tegen een boom aan rijdt met 60 km per uur dan doet ie toch ook niets meer? Dat klopt, maar wat ik echt heel apart vond is dat als je een heuveltje over gaat, je neerkomt, je schokdempers dit niet aan kunnen. Dus bij elke hobbelige bocht wordt je auto steeds minder en minder tot je maar met maximaal 7 km per uur kan rijden. Nou, dit heb ik dus 6 uurtjes volgehouden en werd echt gillend gek.

maxresdefault

Poging twee

Dus na zes uur spelen, kon ik het contract van mijn J-WRC team niet nakome en werd ik ontslagen. Op dat moment was ik het echt even zat om constant met een kapotte wagen te rijden en bedacht ik dat er toch ook opties moeten zijn om de game aantrekkelijk te maken voor de mindere goden van het rally-rijden. En jawel, je kunt damage aan je auto zo instellen dat het geen effect heeft op het besturen van je wagen. Hierdoor speel ik dit spel met een stuk meer plezier. De optie met volledige damage is voor de èchte die-hards.

Na nog eens een paar uur spelen, en nu met veel minder frustratie over mijn eigen kunnen, maakte ik mijn nieuwe J-WRC team blij met de eerste plek van het toernooi. En als kampioen promoveer je naar de volgende league. De WRC-2. Dit is de middel klasse van World Rally Championship. En daar begint de game eigenlijk pas echt. Je kunt kiezen uit meerdere contracten en verschillende racemonsters. Denk hierbij aan een Mitsubishi Evo X, Subaru Impreza WRX of zelfs een Mini Cooper JCW S2000. Vette wagens met van die knallende en vlammende uitlaten die je naar de hoogste klasse in het WRC moeten brengen.

Het leuke aan de WRC-2 divisie is dat je nu ook echt je auto kunt fine tunen naar wat voor jou het beste rijdt. Daarbij moet je rekening houden met de ondergrond en het parcours. In de sneeuw rijd je nou eenmaal anders dan op gravel. Pas dus de grip van je banden, de versnellingsbak, de schokdempers en je handrem aan voor een zo goed mogelijke tijd, maar deze optie is niet heel geschikt voor rally-noobs. Bij  Forza Motorsport staat er een kleine uitleg bij zodat je weet wat er gaat gebeuren als je jouw anti-roll bar harder of zachter zet, maar dat kun je bij WRC 5 wel vergeten.

ss_1a996808df2156bf7e1ac80cf0acb142bb64a150.1920x1080

Multiplayer mode

Online kan je nog wel een tijdje zoet mee zijn, maar het online matchmaking werkt niet optimaal. Het is lastig om meer dan drie anderen te vinden om tegen te racen. Het nadeel van rally games is dat je altijd alleen rijdt. Je weet pas vaak achteraf hoe goed je het hebt gedaan. Wat ik dus vet vond aan de multiplayer mode van WRC 5 is dat je aan de linkerkant van het scherm ziet hoe ver jij rijdt op de track, maar ook hoe goed of slecht de rest rijdt. In mijn eerste multiplayer rally met de Misubishi Evo X werd ik meteen eerste. Laten we dat succes gooien op twaalf uur hardcore training in career mode, want dat was pas echt afzien.

15-10-2015 om 13:20 | Siôn Blackmore

WRC 5 is een game voor de echte rally fan. Als je vaak rally racen kijkt en begrijpt wat die kerel op de passagierstoel te zeggen heeft met zijn aanwijzingen kan de game echt uitdagend zijn als je damage aan heb staan. Zelf denk ik dat deze game nog toffer wordt met een echte race gear. Stoel, stuur, handrem, koppeling en schakelbak. Als je career mode klaar heb kan je altijd nog storten op de multiplayer om de top van de wereld ranglijst te bereiken.

score 80
  • Knetterende uitlaatpijpen
  • Super graphics