Blood Bowl 2 - Log, traag en gewelddadig - Xbox One Gaming

Blood Bowl 2 – Log, traag en gewelddadig

Orcs, Dwergen, Elven en andere fantasy-rassen zien we in veel meer games terug. Maar in geen van die spellen spelen ze een uiterst tactisch en gewelddadig potje American Football. Na zes jaar kunnen we weer digitaal met het Warhammer-bordspel aan de slag.

Blood Bowl 2 is absoluut geen game die je even tussendoor speelt. Dat heeft als reden dat het vrij lastig is en dat er wat onderliggende gameplay-dingetjes zijn die je even goed moet leren en door moet hebben. Maar de belangrijkste reden dat je na 3 uur spelen nog geen steek verder bent in de campaign, is dat het spel traag is. Als je één van je spelers laat rennen kun je rustig even met de voetjes omhoog gaan zitten, want het duurt wel even voor hij op de plaats van bestemming is aangekomen. De zestien beurten die je per potje hebt, gaan vooral in de campaign maar niet voorbij. Niet alleen de enorme Ogres, maar zelfs de kleine Goblins zijn niet vooruit te branden waardoor het lijkt alsof je één grote instant replay aan het spelen bent.

Te weinig beurten in te veel tijd

Die zestien beurten gaan dus eigenlijk bij lange na niet snel genoeg voorbij, maar aan de andere kant is het veel te kort. Acht beurten per helft is eigenlijk te weinig om een mooie high-scoring game te krijgen. Als je tegenstander de bal krijgt heb je eerst een paar beurten nodig om jezelf in positie te brengen en de eerste klappen uit te delen. Vervolgens moet je bij de man met de bal zien te komen en dan hem nog neerhalen en de bal zelf oppakken. Als je dus niet zelf met balbezit begint, ben je al heel wat beurtjes verder voor je de bal kunt veroveren. Vervolgens moet je ook nog naar de endzone en tegen een gelijkwaardige tegenstander zorgt dat vooral voor veel remises. Het zorgt er ook voor dat je vaak voor de veilige weg kiest als je voorstaat. Als je de boel redelijk op slot gooit is de tegenstander erg veel beurten kwijt om door te breken en dat haalt natuurlijk heel wat van de lol uit de game. Je kunt het vergelijken met een voetbalwedstrijd waarbij één team vanaf de eerste minuut voor de goal gaat hangen omdat ze aan 0-0 voldoende hebben. Je kunt wel aanvallen, maar er doorheen komen kan rustig de hele wedstrijd duren. Zo ben je aan de ene kant veel te lang met een wedstrijd bezig, maar duren de matches aan de andere kant veel te kort.

Jim en Bob

Gelukkig is de traagheid van het spel één van de weinige flinke minpunten aan de game. De cutscenes zijn in eerste instantie vet. In het begin kreeg ik maar geen genoeg van de dikke vette uppercuts, kiezelharde bodychecks en gewoon harde stompen op neuzen. Het is onvermijdelijk dat die ook gaan vervelen, omdat je vaak naar dezelfde acties kijkt, maar het wordt nooit echt irritant. Tegelijkertijd word je tijdens de cutscenes nog wel getrakteerd op een aardige dosis humor. Commentatoren Bob en Jim nemen zichzelf, Warhammer, de game en de echte wereld op de hak met een aantal goede oneliners en gesprekken. Het commentaar is tof gedaan en tegelijkertijd verzorgen de twee ook een beetje achtergrondinformatie voor het verhaal uit de campaign.

blood-bowl-2-commentary

Keihard rellen

Ook de gameplay is meer dan prima. Er zit een aardige leercurve in de campaign, waardoor je niet een enorme tacticus hoeft te zijn om je eerste potjes te winnen. De balans in de game is over het algemeen oké. Sommige teams moeten het hebben van fysiek geweld terwijl anderen juist behendig en snel zijn en dat zorgt voor dynamische wedstrijden. De meeste rassen hebben ook nog wat speciale units die in te zetten zijn om de nadruk te leggen op een sterk punt. Helaas is daar de balans niet altijd helemaal in orde. Terwijl sommige rassen enorm veel verschillende units hebben, zijn er ook teams met maar een paar types, waardoor je bij die teams beperkt bent in je tactische keuzes. Al moet je ook rekening houden met de prijs van de sterkere of meer bijzondere units. Die zijn vaak duurder waardoor je, vooral in het begin, vaak terug zult grijpen op de gewone spelers.

In de campaign moet je je prima kunnen redden met de Humans. Dat is een uitstekende training voor je echt los gaat in solo League Play en later misschien multiplayer. Humans hebben een goed gebalanceerd team zodat je kunt checken welke stijl je het beste ligt en alle aspecten van het spel kunt verkennen. Ga je voor die hail mary? Kies je voor een runner met tactisch geplaatste blockers, of ga je voor een gewelddadige aanpak en verwoest je de tegenstander. Ik heb potjes gespeeld waarin ik simpel een paar keer kon scoren met een lange pass, maar ook potjes waarbij ik de tegenstander zodanig verpletterde dat ik nog tegenover 5 poppetjes stond en er zo doorheen kon wandelen. Er zijn wel wat factoren die jouw fantastisch bedachte en uitgevoerde tactiek om zeep kunnen helpen. Tijdens de wedstrijden kunnen er namelijk geinige random events plaatsvinden, zoals een scheidsrechter die jouw spelers aanvalt of het publiek dat besluit eens flink te gaan rellen. Het resultaat daarvan kan zijn dat je halve team voor pampus ligt en je weer moet schuiven met spelers om de tegenstander van scoren af te houden.

Dobbelen

Behalve een boel tactiek, komt er dus ook flink wat geluk bij kijken. Bij een ‘block’ moet je dobbelen om de uitkomst te bepalen, net als bij een vangbal, een verre loopactie en het ontwijken van je tegenstander. Het gebeurde mij meer dan eens dat mijn enorme Ogre klappen kreeg van een Goblin van twee turven hoog. Dat zorgt voor altijd spannende confrontaties en interessante keuzes qua tactiek.

blood-bowl-2-geweld

Maar het is ook meteen een mankement aan de game. Je hebt altijd het idee dat er een flinke dosis geluk nodig is om iets voor elkaar te krijgen. Daardoor heb je nooit echt het gevoel dat je de controle hebt. Ook al heb je tactisch en strategisch gezien een perfecte wedstrijd gespeeld, een paar keer pech met de dobbelsteen en je wordt overlopen door de tegenstander. Het is in Blood Bowl 2 zaak om situaties waarbij je geluk nodig hebt zoveel mogelijk te vermijden en overal zekerheden in te bouwen. Als je dat slim aanpakt is het toch tactiek waarmee je overwinningen pakt. Je moet alle gaten in je verdediging goed dicht houden en waar mogelijk en nodig kiezen voor dubbele dekking. Want in Blood Bowl 2 geldt, net als in de echte NFL, dat de beste aanval, een ijzersterke verdediging is. Als je jouw helft goed afschermt is het een kwestie van tijd voor je de tegenstander van de bal kunt ontdoen.

Blood Bowl 2 League Play

Naast de campaign heb je ook nog de optie om met League Play aan de slag te gaan. Daar wordt van je verwacht dat je alle opties en regels kent en kun je aan de slag, zowel solo als online tegen andere spelers. Je kunt met een custom team deelnemen aan allerlei verschillende leagues en cups om zo je team beter te maken. Vooral online kun je in het begin behoorlijk ‘overwhelmed’ raken, al heeft dat voornamelijk te maken met de kennis van je tegenstanders. Want het moet gezegd worden, online spelers zijn goed. Niet allemaal… maar de Vince Lombardi’s van het Warhammer football zitten er tussen en die wil je niet tegenkomen. Eerst dus maar even oefenen tegen de computer. Als je er tijd voor hebt.

18-10-2015 om 12:21 | Jörn

Blood Bowl 2 is en blijft een gigantisch vet idee. De setting is tof en de commentatoren geven je genoeg om te lachen. Helaas is de game enorm log en traag. De brute uppercuts en tackles zijn vet, maar de animaties worden vrij snel vervelend. Met een flinke dosis tactiek kom je een heel eind in het spel, maar door de dobbelstenen krijg je nooit echt het gevoel van controle. Ondanks de minpunten blijft het een leuke game, maar je moet er wel even voor gaan zitten.

score 75
  • Fantasy rassen die American Football spelen.
  • Brute tackles.