Lego Marvel Super Heroes - Xbox One Gaming

Lego Marvel Super Heroes

Na Star Wars, Indiana Jones, Harry Potter, Lord of the Rings, Pirates of the Caribean en Batman heeft Warner Bros weer een nieuwe franchise gevonden die ze kunnen lego-liseren. Marvel Heroes. En aangezien daar de Hulk inzit kan ik er maar op één manier reageren: Vet!

Lego Marvel Super Heroes

Warner Bros heeft met de Lego games een winning formula te pakken. Men neme een geliefde franchise met herkenbare personages, bouw het om naar lego figuurtjes en stop het in een TT Games puzzel-platformer. Dat doen ze succesvol en dus kun je van Lego Marvel Super Heroes vooral hetzelfde verwachten. Daarbij valt de balans een beetje in het nadeel van Lego uit. Toegegeven, Lego is grotendeels verantwoordelijk voor de look van de game, en komt zodoende in elk aspect terug, maar in de gameplay ligt de nadruk bijzonder veel op het puzzelen en de inzetten van de speciale gaven van de Marvel personages en veel minder op het bouwen van objecten of schakelaars zoals in de vorige games. Lego is in Lego Marvel Super Heroes vooral teruggedrongen tot de rol van currency (blokjes dienen als credits om dingen te kopen) die je kunt oprapen nadat je eerst alles in zicht hebt gesloopt. Is dat erg? Nou nee, want de personages zijn allemaal dikke bazen en kunnen makkelijk de leuke gameplay dragen.

Superpowerful

Want laten we de grootste kracht van de game maar direct benoemen: 150 speelbare superhelden en superschurken en ze zijn allemaal vet. Alle bekende koppen zitten er in en ook een groot aantal minder bekende namen. Van Hulk tot Squirrel Girl, van Iron Man tot Iron Fist en van Thor tot Doc Ock. Maar daar houdt de fanservice niet op. De grootste personages hebben ook nog verschillende costumes. Zo kun je spelen als Peter Parker of als Spiderman en als Wolverine met of zonder kap op. Grootste garderobe vind je bij Iron Man, die naast Tony Stark een klein dozijn aan verschillende Iron Man pakken heeft. Het is leuk om al die bekende personages als Lego figuren te zien maar het mooiste is dat er ook grote figuren zijn. Gasten als Hulk, Thing, Blob, Colossus, Juggernaut en Kingpin, in de comics allemaal befaamd om hun grote omvang, zijn hier omgebouwd tot extra grote poppetjes, pakweg 5 keer zo groot als reguliere poppetjes. En dat ziet er niet alleen cool uit, het speelt ook cool.

lego-marvel-super-heroes-xbox-one-1374517427-014

De helden uit de game hebben natuurlijk allemaal superkrachten en die zijn opgedeeld in een dikke 20 categorieën. Zo heb je de slimmere figuren als Beast en Mr Fanstastic die computers kunnen bedienen, powerhouses als Thing en Hulk die zware objecten kunnen tillen, en flyers als Iron Man en Nova die kunnen vliegen. Vrijwel elk personage heeft meerdere krachten. Zo kan Wolverine graven met zijn klauwen en kan hij verstopte dingen ontdekken met zijn instict. Spiderman heeft ook dat instinct en kan daarnaast zijn web gebruiken om bepaalde hendels over te halen of los te trekken. Het zijn deze krachten die je steeds moet gebruiken om de puzzels op te lossen en eigenlijk ook de reden dat het spel zo leuk is. Het verzamelen van personages, en daarmee nieuwe krachten, geven het spel zijn charme. Dat er daarbij soms een beetje ruim gekeken wordt naar de verschillende krachten is ze vergeven. Er staat tegenover dat de bioscoopgangers worden beloond met vecht animaties die exact uit de films komen. Hulk’s beatdown op Loki? Kun je hier ook doen! Hoe vet is dat?!

Verzamelwoede

De game steekt verder in elkaar als een typische Lego game zoals we die kennen van TT Games en Warner Bros. In verschillende cutscenes wordt het verhaal uitgelegd. Daarbij is er uiteraard veel plaats voor humor. Hulk is een scene-steler maar check ook de briljante one-liners die Nick Fury uitkraamt en houd daarbij in gedachten welke acteur hem speelt in de films. Vervolgens word je in een level geplant met 2 tot 4 personages en daar dien je dan van A naar B te komen. Hierbij moet je veelvuldig je superkrachten gebruiken en van poppetje wisselen. Met grote regelmaat verschijnen en sub- en eindbazen en ook daar moet je vaak even een schakelaar omzetten of een voorwerp bouwen voordat je er echt mee op de vuist mag gaan. Wanneer je een level hebt uitgespeeld loont het om er later nog eens terug te keren met andere personages want er zijn altijd nog niet eerder toegankelijke deurtjes, luikjes of plaatsen waar uiteraard weer van alles valt te halen. Met name de gold bricks en Stan Lee zijn het verzamelen waard. Met die eerste unlock je bonus levels en met die tweede unlock Stan als personage. En aangezien hij de bedenker is van Hulk, Spiderman, Fantastisc Four en vele anderen, heeft hij ook alle krachten van die personages gekregen.

lego-marvel-super-heroes-xbox-one-1386089637-084

Tussen de levels door kun je in New York free roamen en dat is eigenlijk haast nog leuker dan de levels zelf. In de stad vind je een dikke 120 missies, talloze gold bricks, bonus levels, races en unlockable characters en voertuigen. Daarnaast kun je, behalve de gebouwen, vrijwel alles in zicht in puin schieten en daarmee geld verdienen. Het mooie is dat vrijwel alles wat je vindt in de stad, ook weer een kleine puzzel an sich is of in ieder geval een moment waarop je je powers weer moet inzetten en dat is gewoon vermakelijk. Verder is de vrijheid subliem. Boven de stad hangt de Shield heli-carrier en daar kun je gewoon naartoe vliegen. Sta je daar eenmaal op kun je met elk gewenst personage er weer af springen. Dat brengt een parachute-sequence in actie, inclusief hele epische muziek en dat is echt gruwelijk. Het is goed dat het free roamen zo vermakelijk is want het is een behoorlijk hels karwei om alles te unlocken en nog veel meer werk om genoeg geld te verdienen om vervolgens alles ook nog te kunnen kopen. Ik ben niet zo’n enorme completionist, maar het feit dat alle personages tof zijn, en die knaken bovendien op een leuke manier verdiend worden, houdt me dit toch wel aardig bezig.

Frustratie

Het is echter niet allemaal fun & games in Lego Marvel Super Heroes. Allereerst moet je er wel van bewust zijn dat deze game lego bevat en dus ook gericht is op een publiek vanaf 7 jaar oud. Dat houdt in dat het geweld, de humor en de actie nooit boven een bepaald punt zullen uitstijgen. De puzzels zijn leuk maar zelden uitdagend. Er zitten prachtige grappen in de game die een ouder iemand erg leuk zal vinden en een 7-jarige niet zal snappen, maar bereid je ook voor op bijvoorbeeld een schurk die met een knuffel slaapt of een Iron Man die in zijn onderbroek rondloopt. Dat gezegd hebbende is de humor wel een hoogtepuntje uit de game. Cutscenes en stemmenwerk zijn leuk geschreven en prima gedaan. De climax waarin heroes en baddies in slowmo aan komen lopen en de finale waarin Hulk Galactus aanpakt zijn friggin episch.

lego-marvel-super-heroes-xbox-one-1386089637-099

Helaas is de besturing dat niet. Ze hebben getracht de besturing te simpel willen houden. Alles uitvoeren met de linker stick en de ABXY knoppen, en dat werkt soms onnodig moeilijk. Zo is het onmogelijk om in freeroam met Hulk van personage te veranderen, zonder dat je eerst in Banner verandert. Ook de camera-standpunten zijn niet altijd even duidelijk waardoor je een simpele sprong mist of onnodig vast komt te zitten. Het zijn kleine foutjes die niet hadden gehoeven maar toch voor een beetje irritatie zorgen. Grootste blunder is echter dat deze game niet co-op te spelen is via Xbox Live, maar alleen via splitscreen. Eeuwig zonde want deze game schreeuwt er gewoon om co-op gespeeld te worden. Tot slot is de map en het zetten van waypoints ook niet het meest soepel werkende systeem wat er ooit in een game is gestopt.

Het zijn kleine foutjes die wel het vermelden waard zijn omdat ze een stempel drukken op de gameplay en je een beperking opleggen wat betreft co-op gameplay. Gelukkig worden de positieve punten niet overschaduwd door deze minpuntjes. Lego Marvel Super Heroes blijft namelijk een uiterst vermakelijke game met goede gameplay waar zowel jij als je jongere broertje of zusje zich prima mee kan vermaken.

Deze review is gemaakt van de Xbox 360 versie van Lego Marvel Super Heroes.

16-12-2013 om 13:32 | Mark

Lego Marvel Super Heroes is, ondanks de paar kleine minpuntjes, een uiterst vermakelijke game, met goede gameplay, leuke puzzels, grappige campaign, uitstekende free roam en een briljante replaywaarde dankzij de vele unlockables. Hier ben jij, en je jongere broertje of zusje, nog heel wat dagen zoet mee.

score 85
  • Personages zijn tof met toffe krachten
  • Goede gameplay