Far Cry Primal - Knuffelen met een sabeltandtijger - Xbox One Gaming

Far Cry Primal – Knuffelen met een sabeltandtijger

Far Cry Primal is een game om je vingers bij af te likken, tel daar een vermakelijk verhaal bij op en het eerste kwartaal van 2016 kan niet meer stuk.

Met Far Cry Primal zet Ubisoft de franchise opnieuw op de kaart. Na het uitstekende Far Cry 4 kiest Ubisoft met Primal voor een totaal andere setting. Ditmaal bevind je je niet op een tropisch eiland of in het koude Nepal, maar in de prehistorische tijd. Deze tijdsperiode is niet voor iedereen weggelegd, maar Far Cry Primal biedt een unieke kijk in het leven 10.000 jaar voor Christus. Verwacht geen diepgaand verhaal, maar wil je een keertje wandelen met een mammoet, stoeien met een sabeltandtijger of gewoon genieten van het prachtige uitzicht dan is Far Cry dit jaar echt iets voor jou.

Wraak is alles wat je wilt

Far Cry Primal biedt vanaf het eerste moment dat je de game opstart een explosie aan actie. In de intro word je meegenomen naar het verhaal van de Wenja stam. De Ull stam heeft je stam deels uitgemoord en verjaagd uit hun dorpen. De stamleider Udam is verantwoordelijk voor deze gruwelijke daad en je wilt dan ook niets anders dan hem uit de weg ruimen zodat je stam weer kan leven als vroeger. Als Takkar ga je de taak aan om je stam weer bij elkaar te krijgen. Dit doe je onder andere door het voltooien van verschillende missies, wat er voor zorgt dat je nieuwe volgelingen erbij krijgt.

Far Cry Primal

Het land van belofte

Ubisoft heeft er werkelijk alles aan gedaan om een grafisch prachtige game af te leveren. Het land Oros ziet er fantastisch uit, van de stromende beekjes tot de bergen in de verte, alles is tot in de details afgewerkt. Na al het geweld dat zich in Far Cry Primal afspeelt, is het goed om soms even rust te nemen. Het is dan ook genieten geblazen als je op een berg staat en dit prachtige landschap goed in je opneemt. Dit heb ik dan ook meerdere malen gedaan. Alleen al hierom is Far Cry Primal meer dan de moeite waard.

Far Cry Primal

Eigen huis en tuin

Door dingen uit de natuur te verzamelen zoals bladeren, takken en dierenhuiden kan je je dorp upgraden. Zo komen er meer huizen te staan en hierdoor zullen automatisch meer volgelingen naar je dorp trekken. Een aantal van deze belangrijke volgelingen worden gemerkt op je landkaart. Zoek ze op en help ze door een missie voor ze uit te voeren zodat ze zich bij jou dorp voegen. Elke van deze belangrijke personen leert je weer iets anders. Zo kom je op een gegeven moment de sjamaan Tensay tegen die je beesten leert te temmen. Andere volgelingen leren of spelen weer andere dingen vrij zoals Karoosh the Warrior die je beter leert te vechten. Zonder te veel te verklappen van wat je exact verdient door het bezoeken van Jayma the Hunter raad ik je zeker aan om haar een bezoekje te brengen. Je zult hier geen spijt van krijgen.

Far Cry Primal

Cesar Millan eat your heart out

Zoals gezegd kom je op een gegeven moment een sjamaan tegen. Hij leert je omgaan met de dieren in de wilde natuur. Door een speciaal goedje wat Tensay je laat opdrinken krijg jij de kracht om dieren te temmen. Dat zorgt ervoor dat je op het ene moment in de lucht vliegt als een vogel en het andere moment zij aan zij vecht met een witte wolf. Deze nieuwe toevoeging om dieren te gebruiken als sidekick is iets wat we al eerder hebben gezien in games, maar Far Cry Primal onderscheidt zich hier in het feit dat je tevens de verschillende diersoorten upgrades kan geven. Ook komt er tactiek bij kijken. Je kunt bijvoorbeeld als een vogel een groep vijanden van bovenaf aanvallen, terwijl jij rustig een paar meter verder staat te wachten totdat de kust veilig is. Dit dwingt je tot het maken van tactische keuzes zodat niet alleen jij, maar ook je sidekick overleeft.

Al met al zit Far Cry Primal vol verbeteringen waardoor je wel eventjes zoet bent met de game. Het upgrade systeem is erg uitgebreid en het zal dan ook enige tijd duren voordat je alles hebt vrijgespeeld. Het verhaal mist wat diepgang, maar de grote open wereld en de missies zorgen ervoor dat Far Cry Primal een prima nieuw deel is in de Far Cry-serie. Met deze titel kom jij het eerste kwartaal van 2016 wel door.

22-02-2016 om 12:01 | Jeroen Kats

Het verhaal in Far Cry Primal is vermakelijk, maar niet voor iedereen weggelegd. Koop jij een game niet alleen voor het verhaal, maar voor het plezier wat je eraan zult beleven dan is deze titel echt iets voor jou. Far Cry Primal bied je een enorm landschap en grafische pracht en zeg nou eerlijk: wie wilt er nou niet een ritje maken op een sabeltandtijger?

score 75
  • Prachtig landschap
  • Tactische gameplay