Fruit Ninja Kinect 2 - Geen roundhouse kick - Xbox One Gaming

Fruit Ninja Kinect 2 – Geen roundhouse kick

Ondanks dat ik hem al véél eerder verwacht had, bijvoorbeeld bij de launch van de Xbox One, is nu dan toch Fruit Ninja Kinect 2 verschenen. De game doet uiteraard niet zo veel anders dan zijn voorganger en het is gewoon weer zaak om flink wat fruit aan gort te rammen terwijl de vruchtensappen je om de oren vliegen. Dit is blijkbaar iets wat mensen erg graag doen want Fruit Ninja is één van de meest populaire mobile games ooit. De vraag is of het ook weer op de console werkt, in dit geval de Xbox One.

Fruit Ninja Remake

De gameplay van Fruit Ninja Kinect 2 is onveranderd. Je moet nog steeds als een ware Japanse strijder voor je Kinect staan en met je armen korte metten maken met bananen, appels, mango’s en sinaasappels. Dit werkte goed op de Xbox 360 en op de Xbox One werkt het allemaal nog net iets beter. En dat geldt eigenlijk voor alles, met deel twee wordt de game op allerlei gebieden nog net wat beter dan het eerste deel voor Xbox 360 was, maar daar is verder eigenlijk ook wel alles mee gezegd. In een tijdperk waarin we om de oren worden geslagen met remasters en nieuwe uitvoering van allerlei games is Fruit Ninja Kinect 2 eigenlijk niet heel veel anders.

De game biedt wat nieuwe mogelijkheden zoals dat je nu met vier spelers kunt spelen en dat er nog wat aparte challenges zijn om uit te voeren die je een extra uitdaging geven. Verder is de gameplay hetzelfde. Nu is er ook niet veel anders met de game te doen, maar ik ben bang dat deze gimmick nu wel een beetje versleten is en dat er echt wat nieuwe features moeten worden toegevoegd. In Fruit Ninja Kinect 2 zijn de Zen, Arcade en Classic mode weer terug en aan die modes is eigenlijk vrij weinig veranderd. Wel is er geprobeerd om deze modes iets interessanter te maken met bijvoorbeeld een uitgebreide multiplayer.

fruit-ninja-kinect-2-img

Feestelijk

Festival is een nieuwe modus waarmee iets meer uitdaging toegevoegd wordt aan het spel. Zo ben je bijvoorbeeld, naast het kapothakken van stukken fruit, bezig met het ontwijken van shurikens, een spotlight of moet je snel afrekenen met bepaalde stukken zodat er geen bamboe begint te groeien om het je nog lastiger te maken. Deze laatste mode voegt een leuk gameplayelement toe aan het spel en het is jammer dat daar niet meer van is. Hierdoor voelt Fruit Ninja Kinect 2 aan als een opgepoetste versie van de Xbox 360 game terwijl er met de verbeterde Kinect 2.0 voor m’n gevoel meer in had gezeten.

Natuurlijk blijft er, ondanks de gebreken, nog altijd een leuke Kinect game over waarin je als een heuse ninja voor de camera kunt bewegen. Fruit Ninja Kinect 2 biedt je een leuke game, met vrolijke kleuren en simpele gameplay die vooral met een partner geinig is om een tijdje te spelen. Door de eentonigheid van het spel ben je er ongetwijfeld vrij snel klaar mee, maar het is ook een game die je tussendoor even oppakt om je highscore te verbeteren. Dat is wat de game interessant houdt en waarom het de moeite waard is om hem in je library te hebben staan.

fruit-ninja-kinect-2-fruity

Kinect

Ondanks dat het vrij aardig werkt zal je grootste frustratie tijdens het spelen van Fruit Ninja Kinect 2 komen uit het belangrijkste element van het spel, namelijk de controls en dus Kinect. Voor de snelle, strak getimede bewegingen die je moet maken is Kinect eigenlijk net niet scherp genoeg en dat zal de nodige problemen opleveren tijdens de gameplay. Je zult meer dan eens het gevoel hebben dat je met één strakke, Karate Kid achtige zwaai minstens zes vruchten door midden klieft om vervolgens op je scherm te zien dat je er vol langs maaide. Alsof je een potje tennis speelt met een enorm gat in je racket.

Don’t get me wrong, de game is nog steeds vermakelijk en de Kinect is nou ook weer geen regelrechte ramp, maar van een Kinect game verwacht je qua controls toch wat meer. Wat hier overigens wel bij helpt is je eigen schaduw die tegen de achtergrond aan geplakt zit zoals ook in de Xbox 360 versie het geval was. Hiermee minimaliseren ze complete missers omdat je een soort referentiekader hebt voor het maken van je bewegingen.

Halfbrick weet met de schaduw redelijk wat potentiële problemen met Kinect te maskeren en zet met de bestaande gameplay en de nieuwe Festival mode een aardige game neer. Wel is het hoog tijd voor wat vernieuwing wat betreft Fruit Ninja en soortgelijke games, want langer dan een uurtje achtereen zul je sowieso niet met deze titel bezig zijn.

26-03-2015 om 21:02 | Jörn

Met Fruit Ninja Kinect 2 haal je een leuke game voor tussendoor in huis. Je gaat hier geen weken zoet mee zijn, maar het is een prima game of af en toe tussendoor te spelen. Helaas is de game niet erg vernieuwend en voelt daardoor bijna als een remake van het origineel.

score 67
  • Festival mode biedt een nieuwe uitdaging.
  • Uitgebreidere multiplayer.