Knight Squad - Bomberman 2.0 - Xbox One Gaming

Knight Squad – Bomberman 2.0

Knight Squad is vanaf 16 november gratis te downloaden voor alle Gold members. Na een positieve vooruitblik, hebben we nu al de volledige game onder handen gehad. En eerlijk: het is best een lekker tussendoortje.

Knight Squad – Bomberman 2.0

Je speelt Knight Squad met maximaal acht personen. Of het nu vrienden zijn of bots, of beide, dit spel is voortdurend een slachtveld. Het is een verbeterde versie van de klassieker waar we allemaal mee zijn opgegroeid, namelijk Bomberman. Top-down, korte rondes en verschillende gamemodes staan centraal in dit spel. Maar om het Bomberman 2.0 te mogen noemen, moet er iets aan toegevoegd zijn: de wapens.

Knight Squad screen 4

Power-ups

Tijdens het spelen kom je op de vloer verschillende power-ups tegen, te herkennen aan een oranje of blauw rondje met daarin het logo van de power-up. Dit kunnen actieve (wapens) of passieve power-ups zijn.
In plaats van dat je alleen maar met bommen gooit (ja, de bommen zijn er nog), zijn er nog een aantal extra wapens bij gekomen. Eerst een kleine introductie van de actieve en passieve power-ups, voordat we doorgaan met wat het wapensysteem nóg beter maakt.

Actief
Het zwaard: relatief long range, voor een melee weapon.
Drill: korte melee range, kan door blokjes boren.
Staf: stoot een energie bal uit, met een gemiddelde range.
Laser: long range, schiet door blokjes heen.
Kruisboog: long range.
Bom: short range. Je gooit een bom en na enkele seconden (dus zorg dat je wegrent) ontploft het. Je kan meerdere bommen gooien met een power-up.
Sneeuwstorm: iedere tegenstander verandert voor een aantal seconden in ijs. Hierdoor kunnen zij niet bewegen en kan het team/de persoon die deze power-up oppakt, iedereen uitmoorden.

Knight Squad screen 2

Passief
Schild: geeft je een extra leven ( 1 (standaard) + 1 (schild); twee levens maximaal).
Minions: er verschijnen vier skeletten met wapens die je helpen aan te vallen en te verdedigen.
Kamikaze: je snelheid gaat omhoog voor een aantal seconden doordat je op een paard z’n rug springt, hierdoor gaat alles wat je aanraakt dood. Als de tijd op is ontplof zowel het paard als jijzelf, wat het mogelijk maakt om nog een paar ridders mee te nemen naar je graf.
Schoenen: je snelheid gaat omhoog.

Bijna al deze power-ups hebben levels, die resetten als je doodgaat. Hoe meer je van hetzelfde item oppakt, hoe hoger het level (maximaal drie levels). Dit systeem geeft extra diepgang en tactiek in het maken van je beslissingen. Hierdoor kan een team tactisch eerst op de meest sterke persoon gaan, voordat ze de zwakke eruit pikken, terwijl het andere team juist de sterke kunnen verdedigen door de zwakke op te offeren. Dit is slechts een enkele tactiek dat men kan toepassen in het spelen van het spel.

Helaas heb ik ondervonden dat sommige wapens vele malen sterker zijn dan de anderen. Zo is de drill praktisch nergens goed voor en blijft het zwaard het go-to wapen. Ook zijn de speciale wapens (staf, sneeuwstorm, bom, kamikaze, minions, laser) niet helemaal juist gebalanceerd. Als je de staf oppakt resulteert dat bijna altijd in je eigen dood, terwijl de sneeuwstorm de gamechanger kan zijn. Het is aan de ene kant vervelend dat er zulke grote verschillen tussen de wapens zitten, maar aan de andere kant maakt het ieder potje een nieuwe ervaring. Een speciaal wapen betekent niet meteen het einde van het andere team.

Knight Squad screen 1

Gamemodes

De verscheidene spel types maken Knight Squad echt af. Zo zijn er de standaard typen die we al kennen van andere games, zoals Team Death Match, Domination (locaties veroveren) en Capture the Flag (vlag veroveren) en Last Man Standing. Maar ook Gladiator (beter bekend als King of the Hill), waarin je zolang mogelijk in een arena moet staan om zo punten binnen te slepen en te winnen. In Juggernaut is het ieder voor zich. Door ridders te vermoorden krijg je punten en degene met het meeste aantal punten wint. Maar hier draait het om: de minigun. In het midden van het land ligt een minigun, als je deze oppakt krijg je ook direct een schild, wat je aantal levens naar twee brengt. Met de minigun in je bezit maak je over het algemeen de meeste kills en men probeert die dus ook van je af te pakken, want anders win jij. Dit zorgt voor hectische en stressvolle scenario’s.

Knight Squad screen 3

Crystal Rush draait om het slopen van de kristallen van de tegenstander. Jouw team probeert jouw eigen kristallen te verdedigen, terwijl je ook die van de tegenstander probeert aan te vallen. Als alle kristallen kapot zijn van het blauwe team, dan wint het rode team en andersom. De laatste gamemode is Soccer. Je probeert een grote voetbal in het doel van de tegenstander te duwen terwijl ze precies hetzelfde doen. Door middel van wapens kan je de tegenstander tijdelijk uitschakelen en zo eenvoudig(er) te scoren. Al deze gamemodes zorgen voor veel gelach, gescheld en voorwaardelijke bedreigingen. Een recept voor party-type gaming.

13-11-2015 om 19:06 | Thijs van Meurs

Het is een leuk spel voor tussendoor, maar meer dan dat is het ook niet. Vermaak voor een aantal uren. De power-ups en verschillende gamemodes maken het wel echt een goed spel, maar hierdoor ontstaan er ook onrechtvaardige scenario’s. Al met al is het een heerlijk spel om even mee op adem te komen, en simpelweg je vrienden te vermoorden zonder ingewikkelde storyline. Even halfuurtje wachten tot de regen voorbij is? Knight Squad. Moeders roept je om te komen eten, maar we weten allemaal dat dat nog even duurt? Knight Squad. Je vriendin doet ‘nog even snel haar make-up’? Knight Squad.

score 70
  • Fast paced en simpele besturing
  • Ideaal voor tussendoor