Warframe

Na anderhalf jaar aanwezig te zijn op pc is sinds 2 september het speel ook op de xbox one te downoaden. Het is een free to play 4 player co-op game waar je ingame credits kan kopen in de vorm van Platinum. Hiermee is het mogelijk betere wapens te kopen zodat het makkelijker is om enemies te verslaan.

Warframe

The beginning

Dit was mijn eerste Warframe ervaring en wist dus niet wat ik er van moest verwachten. Het verhaal begint met een halve robot kerel die ook wel wat op een bloem lijkt. Zijn naam is Commander Vor en hij is de bad guy. Zijn missie is om ervoor te zorgen dat jouw character, een Tenno die opgesloten zit in een diepe slaap, nooit meer zal ontwaken.

En dan begint het spel voor jou. De keuze uit drie soorten characters: Excalibur, Mag of Volt.

Excaliburmagvolt

Excalibur (links) is volgens Warframe een aanbevolen character om mee te beginnen aangezien het een perfect gebalanceerde aanval en verdediging heeft. Met zijn vier basic abilities bestaand uit zijn twee aanvallende kwaliteiten Slash Dash, waar je snijdend door een rij tegenstanders vliegt, en Radial Javalin die ervoor zorgt dat een 360 graden speeraanval de enemies tegen muren aan spiest zodat je jezelf altijd uit heftige situaties kan slaan. Zijn twee verdedigende kwaliteiten zijn Radial Blind dat de enemies verblindt en Super Jump dat heel verrassend ervoor zorgt dat je weg kan springen uit gevaar.

Mag (midden) is een telekinetische character dat tegenstanders kan verpletteren met haar aanvallen. Mag heeft zoals Excalibur ook vier abilties. Echter zijn die van Mag alle vier aanvallend. Pull is een aanval om tegenstanders naar je toe te trekken zodat je melee attack hun kan verwonden. Shield Polarize is een ability gericht op hun schild die ervoor zorgt dat hun schild afneemt. Bullet Attractor is een power orb dat om de enemy ontstaat en hiermee alle kogels naar hem of haar toe trekt. Crush is mijn favoriet. Dit breekt hun lichamen inwendig waardoor ze in elkaar stortten.

Volt (rechts) is mijn persoonlijke favoriet omdat hij stroomstoten kan uitdelen. Met zijn Shock ability stuur je een schock op een groep af en hierdoor verdoof je iedereen in de buurt. Speed zorgt ervoor dat jouw snelheid en dexterity tijdelijk verhoogd wordt. Met Electric Shield deploy je een één richtingsverkeer schild waar je veilig achter kan staan en toch tegenstanders kan raken met kogels. Overload is echt het toppunt van de vier krachten. Dit zorgt ervoor dat alles en iedereen onder stroom komt te staan en al het electronisch apparatuur ontploft wat dus extra schade aan tegenstanders doet.

Gameplay

De manier van missies volbrengen spreekt mij wel aan. Je kan met maximaal drie vrienden de “shoot first ask questions later” strategie toepassen door heel veel lawaai te maken en alles kapot te maken. Of je kan met stealth kills met je melee wapen of je bow and arrow de enemies neerkrijgen zonder dat je steeds het alarm hoeft uit te schakelen. De bow and arrow is wel echt mijn favoriete wapen. Het is wel heerlijk om een enemy te raken met een pijl zodat hij tegen de muur wordt gespiest. Het enige wat ik daarbij wel moet zeggen is dat het richten een beetje houterig gaat en er waren momenten dat ik echt mijn muis miste om snel en gericht te kunnen schieten.

De levels zijn vrij groot en je kan eigenlijk alle kanten oplopen. Gelukkig zie je op je mini-map een groen logo dat ervoor zorgt dat je niet kan verdwalen. Ik heb wel gemerkt dat het makkelijker is om constant op de minimap te kijken en gelijk door te gaan naar je target in plaats van het level te verkennen. Dus een level waar je eigenlijk een half uur over zou moeten doen speel je in 10 minuten uit omdat je medespelers vaak direct door het level rushen. Loop jij niet mee dan mis je het afslachten van de tegenstanders en dat wil niemand.

warframe-3

Jouw ruimteschip

Zodra je door de tutorial heen bent sta je in een cockpit van een klein ruimteschip. Dit is jouw schip en thuisbasis waar je alles kan beheren. Zo heb je aan dek een Codex en een Market. In het tweede deel van je schip vind je verschillende werktafels waar je Mods kan beheren voor je equipment en een Foundry waar je materials kan craften. Al snel kwam ik erachter dat je niet verplicht bent om Platinum te kopen om betere equipment te maken/kopen. Om dit direct te bemachtigen heb je Platinum nodig. Als je geen geld wilt uitgeven aan het spel is dit ook mogelijk. Hier gaat alleen wat meer tijd in zitten aangezien je dus blueprints moet kopen met credits dat je ingame verdient door missies te spelen, vervolgens moet je losse onderdelen zoeken of maken in je Foundy om dit in elkaar te zetten en daarbovenop nog meer credits om te fabriceren. Ik heb voor 30.000 credits een assault rifle gekocht en na uren spelen ben ik nog steeds op zoek naar de juiste resources.

Via de market aan boord is het dus mogelijk om nieuwe blueprints te kopen. Als je die uiteindelijk in elkaar hebt gestoken kan je ze nog upgraden door verschillende mods die je tegenkomt tijdens missies. De mods zijn er in de vorm van kaarten die je op je equipment kan plaatsen. Hierbij gelden wel regeltjes. Elke kaart heeft een aantal punten. Hoe lager je wapens of character is hoe minder kaarten je mag toewijzen aan dit onderdeel. Een level acht mag bijvoorbeeld acht punten toekennen aan armor. Met mijn eigen character heb ik de beschikking over een Boog van level negen, een automatisch pistool van level acht en een melee zwaard van level negen. Hoe meer kills je maakt met je wapens hoe meer XP je krijgt zodat je wapens levelen.

foundry

Op de kaarten staan punten aangegeven met verschillende zeldzaamheden. Des te lastiger de missie des te groter de kans op een zeldzaam kaartje. Je krijgt niet alleen mod kaartjes als je tegenstanders verslaat maar ook resources waarmee je jouw blueprints compleet kan maken.

Na behoorlijk wat uren in de game te hebben gestoken vermaak ik me er nog steeds erg goed mee. Het is tof om op zoek te gaan naar resources en nog vetter om met drie vrienden een geoliede machine te vormen waarmee je door de vijand heen blaast.

08-09-2014 om 08:00 | Siôn Blackmore

Warframe is een leuke free to play game waar veel tijd aan kan en moet besteden aangezien je niet zomaar een goed wapen of equipment kan bemachtingen tenzij je Platinum koopt. Free to play games zijn nooit mijn ding maar ik vermaak me hier de komende tijd wel mee.

score 70
  • Gratis game!
  • Veel mogelijkheden met wapens en uitrusting