Audioboekrecensie: Tom Lake, door Anne Patchett

Om te beslissen naar welk audioboek je wilt luisteren, zijn berekeningen nodig, die verband houden met maar verschillen van de factoren waarmee we rekening houden bij het uitkiezen van een boek uit de schappen. Omdat we eindeloos naar boekrecensies luisteren, selecteren en beoordelen we elke week een andere titel, uit een reeks genres, om u te helpen beslissen. Tot volgende week vrijdag.

Tom MeerGeschreven door Ann Patchett. Lees Meryl Streep.

Meryl Streep, die haar stem heeft geleend aan de audioboekvertalingen van Nora Ephrons ‘Heartburn’ en E.B. White’s ‘Charlotte’s Web’, is perfect voor ‘Tom Lake’, de gepassioneerde nieuwe roman van Anne Patchett over een gezin uit het Midwesten. Onder haar vele glorie wordt de drievoudig Academy Award-winnende actrice vaak omschreven als een ervaren kinderverhalenverteller. De plot van “Tom Lake” draait om een ​​vrouw die precies dat doet: ze vertelt haar kinderen een lang verhaal.

De roman speelt zich af tijdens een pandemie, wanneer Lara Nelson haar drie dochters onverwacht thuis aantreft in hun boomgaard in Michigan. Maar het drama speelt zich grotendeels in het verleden af, na Lara’s flashbacks naar de zomer dat ze met haar co-ster (toekomstige beroemdheid Peter Duke) uitging tijdens de enscenering van Thornton Wilder’s “Our Town” in haar gelijknamige Tom Lake.

Patchetts hoofdstukken verweven Lara’s herinneringen uit het verleden met haar heden, terwijl haar drie dochters steeds meer betrokken raken bij het vorige leven van hun moeder. Streep maakt haar kenmerkende eigenzinnigheid waar, haar cadans slingert van onschuld met grote ogen naar geheimzinnige wijsheid, waardoor de Americana-nostalgie van een kleine stad vervaagt met hints van dromen van de grote stad.

READ  Chrome 91: 23% sneller met een nieuwe JavaScript-compiler

En terwijl Lara enkele expliciete details over haar bemoeizuchtige dochters achterhoudt, krijgt de luisteraar de volledige, onbewerkte versie. Het resultaat is niet alleen overtekst, maar – dankzij Streeps unieke optreden – ook over-the-top spel.

Jane is een criticus wiens werk is verschenen in The New Yorker, Bookforum en elders.

Tom Meer | Geschreven door Anne Patchett | Gelezen door Meryl Streep | Harper Audio | 11 uur en 22 minuten