Stardew Valley: bordspel recensie

Stardew Valley: bordspel recensie

De landbouw- en sociale-netwerksimulator van Stardew Valley is erg populair gebleken en heeft sinds de release in 2016 meer dan 20 miljoen exemplaren op verschillende platforms verkocht. Met een mix van het genereren van hulpbronnen en strategisch bouwen, is het een geweldige aanpassing van het coöperatieve bordspel en nu hebben we er een. , geleverd door dezelfde uitgever van videogames, ConcernedApe.

Het is geen gemakkelijke taak om een ​​assortiment videogames in een kartonnen doos te proppen, om nog maar te zwijgen van het proberen het kille gevoel van telen in de vallei na te bootsen. Het is dus een moedige zet voor een ontwikkelaar van videogames om bordspelontwerp voor de eerste keer uit te proberen. Maar tegelijkertijd is het moeilijk om je iemand voor te stellen die beter is dan het vastleggen van de geest van het originele werk.

Wat zit er in de doos

Bovenaan de doos bevindt zich het regelboek met een schattig welkomstbericht op de omslag, dat doet denken aan de opening van de videogame. Daaronder liggen vellen kartonnen tegels. Vistegels, metalen tegels, gewastegels, veegtegels en zelfs antieke tegels. Er zijn tal van speelgoeddozen en zelfs een speciaal dienblad om degenen die niet thuishoren in de meegeleverde uittrekbare tassen te sorteren en op te bergen.

Het gevouwen bord geeft de Stardew Valley-kaart weer, evenals veel boekhoudruimte, evenals enkele combinaties van kaarten, dobbelstenen en pionnen rond de inhoud. Het spel maakt gebruik van standaard spelpionnen in plaats van miniaturen of staande pionnen en de dobbelstenen zijn op maat bedrukt.

Alles wordt geïllustreerd in een leuke cartoonstijl die erg doet denken aan het bronspel zonder in pixelart te vervallen. Het geeft de game een sterk identiteitsgevoel en roept meteen de videogameversie op, terwijl het toch duidelijk zijn eigen ding is. De hele set ziet er geweldig uit op het aanrecht, zelfs zonder het voordeel van miniaturen.

READ  Ja, je kunt je personage respecteren in Baldur's Gate 3

Regels en hoe te spelen

Aangezien de videogame een soepele, op tutorials gebaseerde intro biedt, zal het je misschien verbazen dat Stardew Valley: The Board Game nogal ingewikkeld is. Aan het begin van het spel krijg je een selectie van doelstellingen uit twee groepen. Een daarvan is Grandfather Objectives, die verschillende doelen op hoog niveau geven, zoals elke speler die het spel met drie vrienden voltooit of helemaal tot aan de bodem van de mijn verkent. Het andere dek schetst wat er nodig is om de kamers in het buurthuis te repareren. Deze zijn afhankelijk van hulpbronnen, vereisen veel dingen zoals goud, vis of metalen en beginnen met de afbeelding naar beneden. Je peutergroep zal moeten samenwerken om ze allemaal te ontdekken en samen te brengen om te winnen.

Aan het begin van elke beurt is er een seizoenskaart met een festival of een reeks pre-turn-effecten die kunnen variëren van regenwater op je veld tot oplaadpunten van Joja Corp. Er is hier veel variatie, inclusief extra subsets van evenementen voor meer details en het helpt spelers echt om scherp te blijven en interactie te hebben met wat een saaie fase van boekhouden kan zijn.

Het echte spel houdt in dat je een locatie op het bord kiest en daar twee gerelateerde acties uitvoert of er één neemt en vervolgens naar een aangrenzende locatie gaat om daar een andere actie te ondernemen en onderweg op zoek te gaan. Acties op de site omvatten zaken als zaden kopen in de algemene Beers-winkel van de stad, ze planten en vervolgens naar de velden gaan om ze water te geven en mogelijk te oogsten. Na verloop van tijd kun je op verschillende locaties jagen, gebouwen en dieren voor je boerderij kopen, de mijn verkennen en voorwerpen aan het museum geven.

READ  Hoe te jagen in Elder Scrolls V: Skyrim

Voor het grootste deel kun je met acties middelen krijgen die je kunt gebruiken om gamedoelen na te streven of uit te wisselen. En de eerste keer dat je het speelt, kan het als een verrassing komen. Hoewel de Stardew Valley-videogame een goede reputatie heeft als een coole activiteit, is het bordspel behoorlijk veeleisend. Met sommige van je geheime doelen, moet je er een aantal vroegtijdig onthullen en vervolgens een spelplan maken om ze te bereiken. En als je niet goed plant, is de kans groot dat je verliest.

Hoewel de Stardew Valley-videogame een goede reputatie heeft als een coole activiteit, is het bordspel behoorlijk veeleisend.

Als je liever een meer ontspannende sessie speelt, biedt Stardew Valley: The Board Game je een aantal van de minder moeilijke moeilijkheidsgraden. Maar vanuit het oogpunt van een gemiddeld coöperatief bordspel zijn dit goede dingen. Het beloont herhaald spelen voor het leren van de nuances van strategie en moedigt groepen aan om samen te werken en creatieve oplossingen voor problemen te bedenken. Diverse doelstellingen zorgen ervoor dat dit proces nooit eenvoudig is, terwijl willekeurig schudden van kaarten en dobbelstenen ervoor zorgt dat het nooit geautomatiseerd wordt.

Deze willekeurige effecten veroorzaken echter problemen voor sommige doelen. Een van opa’s doelen is om tot op de bodem van de mijn te komen en daar beneden te verkennen is een mix van dobbelstenen en kaarttrekkingen en kan erg wispelturig zijn. Een ander doel dat een zeer zeldzame legendarische vis vereist en je vertrouwt op geluk om het uit de zak met vistegels te krijgen, gevolgd door de noodzaak van een succesvolle dobbelsteenworp om het te vangen.

READ  Sancho zei dat hij zijn spel ontwerpt op zijn nieuwe United-teamgenoot Ronaldo

Je kunt natuurlijk de meeste doelen die van geluk afhangen, elimineren voordat je ze aanpakt, maar geluk vult het hele systeem. Om de doelen van het buurthuis te onthullen heb je harten nodig. Om harten te krijgen heb je vrienden nodig en om vrienden te krijgen moet je ze een cadeau geven, maar je weet het cadeau pas als je ze ontmoet door de kaart om te draaien. Dit kan je kostbare tijd kosten in een spel dat normaal gesproken strak is, maar het enige wat je kunt doen is proberen je geluk te vergroten door zoveel mogelijk verschillende items te verzamelen voordat je een vriend probeert te maken.

Het is ook een spel dat steeds dichter bij het einde komt. Het onthullen van doelen, het maken van een plan om ze te bereiken en dat vervolgens samen te zien terwijl uw boerderij groeit en bloeit, zijn de belangrijkste onderdelen van de aantrekkingskracht hier. Afgezien van de opwinding van het vegen van tegels, zijn de eigenlijke beurten enigszins mechanisch en beginnen ze repetitief te worden naarmate het spel zijn einde nadert. Het is vaak duidelijk of je gaat winnen voordat je er bent.

Waar koop ik?