Teenage Mutant Ninja Turtles Arcade: Wrath of Mutants recensie

Soms verrast een videogame je door iets te doen wat je niet verwacht: een plotwending, een nieuwe gameplay-mechaniek of een idee dat je nergens anders echt ziet. En soms is een game precies wat er op de verpakking staat: wat je ziet is wat je krijgt, in goede en in slechte tijden. Teenage Mutant Ninja Turtles Arcade: Wrath of the Mutants is het laatste spel. Wrath of the Mutants is een verbeterde port van de arcadegame uit 2017 van ontwikkelaar Raw Thrills, een zeer goede game die werd overweldigd door een gebrek aan inhoud en features. Het is een heerlijk stuk New Yorkse pizza als je van een hit houdt, maar slechts één stuk; Waarschijnlijk heb je na een uur weer honger.

Laten we eerst het voor de hand liggende uit de weg ruimen: de visuele stijl, het verhaal en de karakterontwerpen van Wrath of the Mutants zijn rechtstreeks afkomstig uit de Nickelodeon tv-serie uit 2012. Het is een stijlvolle en stilistisch aparte periode in de geschiedenis van Turtles, maar de grootste inspiratiebron is dat wel eigenlijk het klassieke arcadespel Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time uit 1991 Als je eerder een Turtles in Time-game hebt gespeeld, zou je meteen in Wrath of the Mutants moeten kunnen springen, omdat het qua gameplay in principe vergelijkbaar is. Je hebt een standaardaanval die als bonus kan verdubbelen als je vlak naast vijanden staat, een sprong, een sprongaanval, een duikende trap en een draaiende aanval die je uitvoert door tegelijkertijd op springen en aanvallen te drukken. Het enige verschil dat ik kan noemen is dat spin-aanvallen geen gezondheid kosten in Wrath of the Mutants, wat een welkome afwisseling is omdat je het vaker moet gebruiken om in leven te blijven.

Turtles in Time is tot op de dag van vandaag nog steeds een van de beste beat 'em up-games ooit gemaakt, dus het kopiëren van de systemen is geen slechte zaak, maar het zorgt er wel voor dat Wrath of the Mutants een beetje simplistisch lijkt in vergelijking met moderne beat 'em. spelletjes op. Games zoals Streets of Rage 4 en Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge. Ze gebruikten het sjabloon van games als Turtles in Time als basis om complexere en diepere actie te bouwen en meer systemen die meesterschap belonen en herspeelbaarheid aanmoedigen. Dit is niet om Turtles in Time in diskrediet te brengen of te zeggen dat het geen stand houdt, want dat doet het wel, maar het voelt ook niet fris aan in vergelijking met beat 'em up-games die zijn ontworpen voor de huidige consoles, een gevoel dat overgaat naar Wrath van de Mutanten.

Gezien het feit dat Wrath of the Mutants een zeven jaar oud arcadespel is dat dateert van vóór al deze moderne games, is dit niet bijzonder verrassend. Bovendien is het zo ontworpen dat je het gemakkelijk kunt oppikken en spelen en zoveel mogelijk kwartalen kunt absorberen zonder dat je er een hekel aan krijgt, dus het is waarschijnlijk oneerlijk om te verwachten dat het veel nuance aan het genre zal toevoegen. Maar als je er in 2024 voor het eerst kennis mee maakt, omdat deze console- en pc-poort voor veel mensen is ontworpen, lijkt het een stuk eenvoudiger dan je misschien gewend bent. Eenvoud is niet noodzakelijk een slechte zaak, maar als je op zoek bent naar meer, weet dan dat dit hier niet ergens verborgen zit.

De Special Powers van de Turtles laten de karakters goed zien.

De Turtle-groepen zijn hetzelfde als altijd, maar er zijn een paar dingen die de vechtpartij van moment tot moment verlevendigen. De eerste is je Turtle Power, een krachtige speciale aanval die uniek is voor elk personage. Zodra je je meter hebt gevuld door vijanden te raken met standaard katana-, nunchuk-, sai- of bo-aanvallen, kun je je schildpadkracht ontketenen om normale vijanden volledig te vernietigen of enorme schade aan bazen aan te richten. Je bent zelfs volledig onoverwinnelijk de hele tijd dat je verliest, wat cool is.

READ  De prototype-raket van het SpaceX Starship rechtvaardigt de landing ... en explodeert

Wat nog belangrijker is, deze bewegingen helpen de persoonlijkheden van de schildpadden te creëren. Michelangelo gebruikt nunchucks om pizza uit de lucht te snijden terwijl hij roept: “We hebben pizza! We hebben pizza! Ik kan je niet vertellen waarom de plakjes ontploffen als ze vijanden raken, en het is waarschijnlijk het beste om er niet te veel over na te denken, maar het is heel Mickey-ding om te doen, en mijn coöperatiepartner en ik lachten elke keer dat een van ons het deed. Ondertussen slaat Raphael (de boosste schildpad in de geschiedenis van het bekende universum) verschillende keren hard op de grond, en Leonardo draait rond. zo snel dat hij een tornado creëert die zijn vijanden opzuigt, transformeert in Raiden van Mortal Kombat en een elektrische storm uit zijn staf oproept die iedereen om hem heen schokt.

En dan heb je het ophalen van je items. Er zijn standaard pick-up-achtige dingen die je Turtle Power-meter zullen vullen en volle pizzadozen die je gezondheid zullen aanvullen. Maar er is ook een shuriken die vijanden met één enkele worp neerhaalt, een power-up waarmee je aan je schild kunt draaien om uit de gevarenzone te komen, en de Ice Cream Cat: een onheilige horror die uit de koeler tevoorschijn komt en beweegt als de Killer Rabbit uit Monty Python en de Heilige Graal. Alle eer aan de ijskat!

De beste power-ups zijn echter de ondersteunende personages: Metalhead en Leatherhead, respectievelijk 's werelds meest getraumatiseerde gemuteerde robotschildpad en krokodil. Metalhead vuurt raketten af ​​en Leatherhead doodt alles wat in zicht is – beide maken het scherm leeg, zelfs als vijanden in het gebied niet volledig verschijnen als je ze oproept. Dit is een van de prachtige dingen over de kwaliteit van leven die je pas merkt als het er niet meer is.

Je hebt al deze tools nodig omdat er, net als bij de oude beat 'em ups, geen ontwijk- of blokkeerknop is (je moet handmatig springen of uit de weg gaan) en Wrath of the Mutants veel vijanden naar je toe gooit. jij in één keer. Er is hier veel variatie: gewone Foot Clan-ninja's, ninja's met speren, ninja's met bliksemgeweren, rattenratten, Krang-robots met lasergeweren, canoniek verschillende Xenomorphs en kunstwerken. Je moet ze ook allemaal op een andere manier benaderen, zodat je altijd voorbereid bent.

De baasgevechten zijn minder interessant omdat veel ervan mechanisch vergelijkbaar zijn.

Het beheren van de krachtmeter, de gezondheid en de items in de omgeving van de schildpad voegt een beetje diepgang toe en beloont je voor het maken van slimme keuzes over wanneer je wat moet gebruiken, waardoor het nemen van beslissingen van moment tot moment leuk wordt. Als je Turtle Power op het verkeerde moment gebruikt, voelt het goed, maar de aanwezigheid ervan roept interessante vragen op. Geef je die schildpadkracht nu uit, zodat je hem sneller weer kunt opbouwen, of bewaar je hem voor een groot gevecht om er het maximale uit te halen? Eet je die pizza nu, als je gezondheid relatief laag is en de gevechten even stil zijn, of probeer je dat gevecht te beëindigen en het voor jezelf of een vriend te bewaren, voor het geval dat? Goede beats dwingen je om je middelen te beheren en in een fractie van een seconde keuzes te maken, en Wrath of the Mutants elimineert dat deel.

READ  YouTube Music krijgt een playlistkaart om je homefeed tot leven te brengen

Het is jammer dat de baasgevechten minder interessant zijn, omdat veel ervan mechanisch vergelijkbaar zijn. Ze hebben bijvoorbeeld allemaal een aanvalsgebied waar je overheen moet springen, wat de eerste paar keer leuk is, maar als je eenmaal beseft dat elke baas die aanval heeft, is het er wel een beetje. Een paar bazen schitteren echter dankzij unieke mechanismen: de vlammenwerper van Rocksteady, de teleportatie van Karai, het vermogen van Stockman om te vliegen en groene klodder op je te laten vallen, enz. Het wordt een goede uitdaging om de kracht van je schildpad goed te timen en de engere dingen te vermijden door onkwetsbaar te zijn als ze gebeuren, maar ze hebben niet allemaal deze wendingen, en ik zou willen dat er meer van zouden verschijnen.

Het coolste aan Wrath of the Mutants is veruit hoeveel dingen er zijn toegevoegd voor deze thuisrelease. Het is in feite het dubbele van de originele arcadegame, met drie nieuwe niveaus en zes nieuwe bazen, waaronder een nieuwe eindbaas. Ook de originele stemmencast uit het tv-programma keert terug, en iedereen levert een goed optreden. Waarschijnlijk de hoogtepunten zijn wijlen Gilbert Gottfried als de Kraang Subprime – een cast die net zo ongelooflijk is als het klinkt – en Kevin Michael Richardson als Shredder, vooral omdat zijn stem klinkt alsof hij is gesmeed in het vuur van een stervende ster. Begrijp me echter niet verkeerd: iedereen hier is goed, en als ik niet had geweten dat er nieuwe regels of karakters waren toegevoegd, zou ik het verschil nooit hebben kunnen zien.

Hetzelfde geldt voor de nieuwe niveaus, en ik vind ze alle drie leuk omdat ze allemaal iets leuks toevoegen. In het themapark ontwijk je achtbanen en kartonnen monsters op de voor- en achtergrond terwijl je een spookhuis verkent. De vijanden verplaatsen zich daadwerkelijk naar het Dimension X-podium, en er is een grote oogbal die je met bliksem probeert te vernietigen. En Shredder's Lair is, nou… waar je tegen Shredder vecht, en zonder dingen te bederven, is het best gaaf. Niet alle nieuwe bazen zijn een hit, maar een aantal ervan – zoals Karai, Rahzar en Tiger Claw – zijn in ieder geval memorabel. Zelfs degenen die niet grappig zijn.

Helaas duurt Wrath of the Mutants niet lang, zelfs niet volgens de normen van het korte maar krachtige beat 'em up-genre.

Helaas duurt Wrath of the Mutants, zelfs met al deze nieuwe inhoud, niet lang, zelfs niet volgens de normen van het korte maar krachtige beat 'em up-genre. Je kunt de hele verhaalcampagne in ongeveer een uur voltooien (ongeveer hetzelfde als Turtles in Time, maar de helft van Shredder's Revenge), en het is niet bijzonder moeilijk op de standaard moeilijkheidsgraad, hoewel de harde modus misschien een paar pogingen vereist als je het alleen maar probeert om je een weg doorheen te banen. Een deel van de reden hiervoor is dat je effectief twee sustains per fase kunt gebruiken (die onder iedereen wordt verdeeld als je coöp speelt) en drie levens per continuering om je een weg naar het einde te banen, maar op een moeilijk niveau: je krijgt slechts twee levens per vervolg. Het is een simpele verandering die de zaken moeilijker maakt zonder je oneerlijk te voelen en je dwingt te leren hoe je schade kunt vermijden en de locaties van grote power-ups en gezondheidsitems kunt onthouden. Voor mijn geld is dit de beste manier om te spelen.

READ  Het nieuwe Magic Keyboard brengt Touch ID naar alle M1-Macs

Als je echter hard wint, is er behalve hoge scores niet veel reden meer om door te spelen, omdat er geen andere modi zijn en niets anders te verslaan is. Verwarrend genoeg kun je niet eens je naam invoeren op het highscores-scherm; Wrath of the Mutants scoort alleen karakter, dus als je het met vrienden speelt en schildpadden ruilt, kan het moeilijk zijn om te zien wie welke score in een level heeft behaald.

Het grootste minpunt van Wrath of the Mutants is waarschijnlijk het meest frustrerend: er is geen online coöp. Er is een lokale coöpmodus voor maximaal vier spelers, wat uitstekend is, maar het betekent dat je beperkt bent tot spelen met mensen in je huis/appartement/appartement/camper/de riolen onder New York City, of aan de andere kant van de weg. Alternatieve oplossing voor Steam Remote Play. Dit is een spel dat ik graag speel met vrienden die overal in de VS en internationaal wonen, en helaas is er geen gemakkelijke manier om dit te doen, tenzij ze bij mij op de bank zitten. Begrijp me niet verkeerd: ik ben een voorstander van coöp op de bank, vooral voor beat 'em up-spellen, maar het zou leuk zijn om de mogelijkheid te hebben om met vrienden te spelen, ook al kunnen we niet allemaal in dezelfde situatie zitten. kamer.

Ik kwam ook een niveaubrekende bug tegen in Shredder's Lair die alleen verscheen in de coöpmodus, waar vijanden niet konden spawnen, maar we konden geen vooruitgang boeken. We hebben geprobeerd het level opnieuw te starten, maar kwamen opnieuw het probleem tegen. De enige uitweg was het gebruik van de boosts van Leatherhead, waardoor alle vijanden op de kaart zichtbaar werden. Weet je nog hoe ik het altijd had over de kwaliteit van leven? Toen hij ze eenmaal had gedood, konden we verder gaan, maar aangezien we hem bij de vorige poging al hadden opgeroepen, was er geen uitweg meer. Dit is geen probleem, aangezien de levels vrij kort zijn en we slechts een paar minuten nodig hebben gehad om terug te keren naar waar we waren, maar het is het vermelden waard.

Dat gezegd hebbende, ik zou liegen als ik je zou vertellen dat ik Wrath of the Mutants niet leuk vond. Het is een stevig ritmespel dat je solo of in coöp kunt spelen, het uiterlijk en gevoel van het tv-programma op bewonderenswaardige wijze weergeeft en echt grappig is, of Donnie nu klaagt dat de gezondheidsitems die je tegenkomt 'pizza op de vloer' zijn of Krang. De robots roepen dingen als: “Bereid je voor op ongewenste resultaten!” Teenage Mutant Ninja Turtles is zowel een komedie als iets anders, en je zult je tanden erin moeten zetten om erachter te komen wat dit vreemde universum speciaal maakt. En ja, de versnipperaar zegt de zin. Je weet welke.