Game review: Stranded: Alien Dawn (pc)

Game review: Stranded: Alien Dawn (pc)

Gestrand: Vreemde Dageraad is een real-time strategiespel voor pc van Haemimont Games, de ontwikkelaar van Surviving Mars. De game werd in oktober vorig jaar gelanceerd als Early Access-titel op Steam. De game heeft zojuist Early Access verlaten en is nu officieel uitgebracht. Het belangrijkste uitgangspunt is eenvoudig: een ruimteschip stort neer op een buitenaardse planeet en de overlevende bemanning moet deze buitenaardse wereld zoeken, onderdak bouwen en temmen voordat deze hem doodt.

De game heeft een groot aantal tutorials die je een paar uur zal kosten om door te lopen. Ze beginnen met het uitleggen van de basiselementen van elke op bronnen gebaseerde RTS, en gaan langzaam door de complexe dynamiek van het spel. Ik speelde ongeveer een kwart van de tutorial voordat ik verklaarde dat ik de essentie had begrepen, wat ik natuurlijk niet deed.

Er zijn enkele scenario’s en opties die u kunt aanpassen voordat u uw campagne start. Omgevingen worden gegenereerd uit een willekeurige seed, of u kunt uw eigen omgevingen schrijven. Je kunt ook kiezen met welke personages je wilt beginnen en de eigenschap kiezen die volgens jou het meest geschikt is voor de campagne.

Het hoofdscenario, Crash Landing, begint met een ruimteschip dat ogenschijnlijk in moeilijkheden verkeert en naar je willekeurig gegenereerde buitenaardse planeet raast. Dan snijdt het het brandende schip af dat in de grond stort met vier overlevenden die vlakbij staan. Dan is het aan jou.

Onderdak, warmte en opslag staan ​​daarbij centraal. Middelen kunnen vervolgens worden verzameld en werkbanken, naaistations en onderzoeksbureaus worden ontgrendeld. Hout van bomen, stokken van struiken, bessen van struiken, vlees van dieren in het wild, het is allemaal genoeg om je op de been te houden. Na verloop van tijd worden bergingshutten vervangen door blokhutten en vervolgens door bakstenen. Fakkels en vuurkorven worden vervangen door elektrische lampen, ovens en kachels.

Het is slow motion, zelfs als de tijdvermenigvuldiger op maximaal is ingesteld. Maar je moet dingen langzaam doen, anders heb je geen tijd om de overlevenden te managen, die anders zouden worden uitgehongerd of gedood door de lokale dieren.

READ  Genshin Impact 4.1 voegt eindelijk de eerste Cryo Catalyst-gebruiker toe

Door de technische boom te onderzoeken, worden nieuwe apparatuur en processen ontgrendeld die overlevenden zullen helpen overleven. De game is echter een beetje lastig voor spelers omdat ze niet precies uitleggen hoe ze bepaalde items moeten kopen of manipuleren.

De dag van de overlevende kan worden ingesteld om ervoor te zorgen dat ze fit zijn om te slapen en te ontspannen voor hun dag. Aan elke overlevende kunnen verschillende soorten missies worden toegewezen, zodat je hun rol in de groep kunt aanpassen aan hun specifieke vaardigheden. Bepaalde taken, zoals het kappen van 20 bomen, kunnen worden gemarkeerd met de volgende beschikbare overlevende die die taak uitvoert. Je kunt de overlevende ook vragen om ter plekke een taak uit te voeren. Als je ze uit hun routine of toegewezen taken wilt halen en ze direct wilt besturen, is dit vooral handig wanneer de nederzetting wordt aangevallen.

Het is een enorm ingewikkelde en ingewikkelde game die een niveau van micromanagement vereist dat gemakkelijk overweldigend kan worden. Overlevenden zullen hun missies blijven uitvoeren, maar als ze worden verwaarloosd, zullen ze soms gewelddadige storingen ondervinden en apparatuur vernietigen.

Spelers moeten er niet alleen voor zorgen dat de overlevenden de basis krijgen, maar ze moeten ook gelukkig blijven. Dit is moeilijk op een planeet die vatbaar is voor aanvallen van wezens, meteorenstormen en zwaar weer.

De game is zo meedogenloos, zelfs met de ingebouwde hulp, dat het een paar mislukte runs kost voordat je begrijpt wat belangrijk is en wat kan wachten. Eerst begreep ik niet hoe belangrijk het was om stoffen te krijgen om de verbanden te maken en de overlevenden te kleden. Voordat ik het wist, had ik overlevenden die doodbloedden en op blote voeten door de sneeuw liepen.

READ  Stardew Valley 1.6 update voegt meer nieuwe content toe dan ik had verwacht

Het spel begint met een bepaald aantal wrakken die kunnen worden geborgen voor basisitems zoals mineralen en zelfs bepantsering, kleding en wapens. Er valt regelmatig meer puin rond de nederzetting, waardoor broodnodige benodigdheden worden toegevoegd die enige tijd kunnen kosten om te maken. Het is gewoon een langzame verbranding, met straffend ongeduld dat bijna geen middelen meer heeft, onderhoud wordt genegeerd, of erger nog, de gezondheid van de overlevenden verslechtert. Het is zeer de moeite waard om te zien hoe je nederzetting vorm krijgt en het leven van je overlevenden verbetert, maar micromanagement grenst soms ook aan een hele klus.

Het is als een kruising tussen sims En Tijdperk van rijken In een scifi-setting. De game geeft spelers intieme controle over een handvol overlevenden in een moeilijk scenario. De game vereist onmiddellijk nauwkeurig onderzoek, maar tegelijkertijd moet je het snel spelen, anders duurt het een leven lang om de campagne te spelen.

Voor een game met zoveel menu’s en missies blijft de gebruikersinterface eenvoudig en overzichtelijk. Over het algemeen zijn de beelden van de game scherp en zien ze er bij uitzoomen net zo goed uit als van dichtbij. Navigatie is eenvoudig, omdat de speler gemakkelijk kan draaien, pannen en zoomen op de kaart. Gestrand: Vreemde Dageraad Het komt over als een zeer gepolijst liefdeswerk.

Als de hoofdcampagne niet genoeg was, laat het tweede scenario, Trading Outpost, drie schipbreukelingen op een planeet landen via een enkeltje, nadat ze al hun geld hebben verzameld in de hoop dat ze op een dag genoeg goederen zullen inruilen om de planeet. Deze campagne heeft dezelfde overlevingsmechanismen, maar geeft het spel een link buiten de wereld om goederen te verkopen en extra arbeiders in te huren.

READ  De trailer van Five Nights At Freddy's is verrassend trouw

De laatste campagne, Military Outpost, belast de speler met het bouwen en verdedigen van een communicatierelais in een vijandige wereld. De meeste benodigde technologie is al ontgrendeld, maar er moeten nog middelen worden verzameld. Deze keer leken mijn personages meer klaar om te gedijen op deze planeet. Maar je moet ze nog steeds voeden en gelukkig houden. In dit scenario kun je het spel alleen starten met een paar extra tools in je verzameling. Items in de categorieën Elektriciteit en Defensie zijn direct beschikbaar, evenals de bijbehorende gebouwen en meubels.

Tijdens het spelen vroeg ik me verschillende keren af: “Is dit leuk?”. Om eerlijk te zijn, de game loopt over een dunne lijn. Maar als je erin wordt ondergedompeld, kun je vanuit het niets geweldige nederzettingen maken. Ik denk dat ik daarom de campagne van Crash Landing het leukst vond, omdat je echt vanaf nul begint.

Het goede aan het spel is dat als je dingen een beetje simpel vindt, je bijvoorbeeld wanhopig probeert om aanvallende wezens af te weren terwijl je overlevenden al zijn uitgeschakeld en op het punt staan ​​ze te verliezen, je je ervaring kunt afstemmen op die meer creatieve instelling. Hierdoor kun je op je gemak je nederzettingen bouwen met alleen de overlevenden waar je je zorgen over maakt. Je kunt ook hun statistieken verbeteren en de kans vergroten dat je meer overlevenden vindt – er is veiligheid in aantallen.

Gestrand: Vreemde Dageraad Het is een affaire en niet voor bangeriken. Het is een spel waar je moeilijk vanaf komt als je eenmaal verslaafd bent. Als je op zoek bent naar een game die diep en complex is en betrekking heeft op overleven/bouwen in de ruimte, dan zul je deze game geweldig vinden.

Het oordeel: 7,5/10