Hohokum Review – PC Puzzler Peaceful Port

Hohokum-recensie (pc)

Als het om entertainment gaat, of het nu een film, tv, boek of videogame is, is er aan tafel plaats voor alles en iedereen. Niet elke game hoeft een actiefilm, een serieus drama, een meesterwerk in de open wereld of een platformspektakel te zijn. Soms is gewoon cool en kleurrijk zijn genoeg. Dat geldt zeker voor Hohokum, dat in 2014 op de laatste generatie consoles werd uitgebracht. Acht jaar later komt de populaire puzzel op de pc.

doelloos plezier

Hohokum kan (denk ik) het best worden omschreven als een 2D-puzzelspel. Je leidt een abstract, eenogig, slangachtig wezen genaamd de Long Mover door kleurrijke omgevingen, vaak met als doel om naar een van de 17 nieuwe werelden te reizen. Je lange rit stuitert op dingen en je ontdekt, met vallen en opstaan, dat deze dingen gebeuren. Je bevrijdt andere “slangen” en bestuurt uiteindelijk een kleine zwerm wezens, die de omgevingen op verschillende manieren collectief beïnvloeden. De verschillende niveaus hebben verschillen in het hoofddoel. Vaak verdient de Long Mover zijn naam door personages en objecten over het level te verplaatsen, zodat ze kunnen helpen bij het oplossen van de puzzel.

De besturing is eenvoudig genoeg en er zijn enkele verrassingen in de omgevingen te ontdekken. De levels zelf zijn onvoorspelbaar en vaak bizar. Er zijn snelheidsboosters en puzzels waarbij dingen in het ene gebied van invloed zijn op puzzels elders in het level. Zeggen dat er een verhaal of verhaal is, zou een hele opgave zijn, maar er zijn verhaalachtige gebeurtenissen en momenten die ervoor zorgen dat het spel minder willekeurig aanvoelt, zo niet noodzakelijk coherent. Games zoals Flow, Flower of Journey bevinden zich in dezelfde onafhankelijke en artistieke stuurhut als Hohokum. Het verschil is dat deze spellen een thematische basis hebben en een emotionele boog ontbreekt in Hohokum.

READ  Een nieuwe versie van Resident Evil 4 brengt de beste toevoeging aan de originele game op het juiste moment

De levels in Hohokum variëren van korte levels met een enkele verborgen puzzel tot meer uitgebreide omgevingen met meerdere geheime gebieden en puzzels om op te lossen. Er is geen logische volgorde van progressie. In feite maakt Hohokum zich helemaal geen zorgen over de typische spelvoortgang of logica. Het geeft ook niet om het koppelen van spelers. Ze is ervan overtuigd dat de speler het zal ontdekken.

Zie alle mooie kleuren

Hohokum is een prachtig, levendig spel met zeer gestileerde kunst die voor sommigen suggestief kan zijn, en te abstract voor anderen. Ik denk dat ik ergens in het midden val. Games zoals Hohokum lijken soms opdringerig te zijn, alsof een geest van creativiteit genoeg was om het spel kracht bij te zetten. Het gebeurt zelden en de speler kan zich ontevreden voelen. In het geval van Hohokum is er een laag ondoorzichtigheid die vervelend kan worden.

Een aspect van Hohokum-kunstontwerp is de manier waarop het motieven, patronen en stijlen suggereert uit verschillende wereldculturen. Deze kleine tribale elementen resoneren soms ook met de doelen en mechanica van het niveau.

Een van de gebieden die onovertroffen succes heeft geboekt, is geluid en muziekontwerp. De soundtrack van de game varieert volledig van ruimtekronkels tot meer ritmische rijdingen. Bij elke actie hoort een geluid of muzikaal gebaar met veel présence en punch. Ik zou niet zeggen dat een van de tracks buiten het spel gedenkwaardig is, maar ze passen perfect bij de bewegingen en mechanica van Hohokum.

Afgezien van het kiezen van de resolutie, zijn er niet echt grafische opties in deze poort voor een pc. De controle is strak en responsief, en de banden zijn soepel en consistent. Maar nogmaals, dit is een acht jaar oude game die de PS4-hardware niet echt pushte.

READ  De gratis game van Epic van volgende week is een sciencefiction-stedenbouwgame

Schermbeveiliging of spel?

De ontwikkelaars van Hohokum hebben bewust een game gemaakt die meer gaat over feelgood dan over inhoud. Het geeft prioriteit aan meanderen en ontdekken boven logica en progressie. Sommige spelers zullen Hohokum’s ontspannen stijl van spelontwerp herkennen, maar anderen zullen meer richting en een gevoel van voldoening of beheersing willen. De pc-versie voegt niets toe aan of trekt niets af van het origineel, maar geeft een nieuw publiek wel de kans om een ​​unieke en soms geweldige game te ervaren.

*** Computercode verstrekt door uitgever ter beoordeling ***

De goede

• koud weer