Stray Gods: The Roleplaying Musical Review – Hades Meets Hadestown

Ik ben een liefhebber van allerlei soorten musicals. van Hamilton naar La La Land naar bob hamburgerAls de personages in je verhaal uitbarsten in een lied, ben ik waarschijnlijk aan boord. Het is precies om deze reden dat Stray Gods: The Role-Playing Musical mijn aandacht trok, wat zowel mijn innerlijke fan van musicals als mijn innerlijke fan van gamen in vervoering bracht. Ondanks enkele klachten over glitches en onhandige songwriting op een paar plaatsen, orkestreert ontwikkelaar Summerfall Studios deze concepten goed en levert een prestatie die ik alleen maar kan toejuichen.

In Stray Gods speel je Grace, een vrouw die ervan wordt beschuldigd Mozes te hebben vermoord, een magisch wezen uit het oude Griekenland. In deze wereld staan ​​deze mythische figuren bekend als idolen, reïncarnerende Griekse goden die stierven en hun vermogens aan mensen overdroegen, waardoor ze onsterfelijkheid en bovennatuurlijke vermogens kregen. Aangezien Grace erbij was toen Muse stierf, krijgt ze de kracht van zingen en kan ze mensen dwingen hun gevoelens te zingen met grote interactieve muzieknummers. Ik realiseerde me dat hier een reden in de wereld voor was, en ik vond de constructie van de wereld als geheel eenvoudig, maar toch nieuw. Aanpassingen van de Griekse mythe zijn enorm populair in de popcultuur, maar Stray Gods vertelt een origineel verhaal genoeg om de wereld uniek te maken.

De titel van het spel verwijst ernaar als een ‘rollenspel’-musical, maar die term kan voor sommigen misleidend zijn. Geen uitrusting, ervaring of leveling – gewoon rollenspel in de ware zin van het woord door beslissingen te nemen als je eigen versie van Grace. Aan het begin van het spel kun je een van de drie karaktereigenschappen kiezen (Charming, Kickass of Clever) die verschillende dialoogopties tijdens gesprekken ontgrendelen. Het grootste deel van de gameplay bestaat uit communiceren met mensen en kiezen wat ze wil zeggen, hetzij door te spreken, hetzij wanneer Grace besluit haar krachten te activeren door te zingen.

READ  Spelers van Baldur's Gate 3 klagen dat patch 4 het laatste hoofdstuk "brak".

De nummers zijn de meest indrukwekkende prestaties van Stray Gods. Wanneer je elk personage hoort zingen, krijg je een lijst met opties voor hoe je midden in het nummer kunt reageren. En hoewel de game je voldoende tijd geeft om te kiezen, wordt dat selectieproces getimed op de muziek, dus je moet snel en op je gevoel beslissen. In het begin gaf het concept me stress, maar naarmate het spel vorderde, begon ik er dol op te worden. Ik tekende niet precies de reactie die ik wilde krijgen, ik speelde echt een rollenspel en gedroeg me zoals ik dacht dat Grace zou doen. Als dit concept je gestrest maakt of als je een andere reden hebt om geen snelle beslissingen te nemen, kun je getimede opties uitschakelen in het instellingenmenu, maar ik raad aan om met de timer te spelen voor een betere ervaring.

Naarmate je andere keuzes maakt, vertakken de nummers zich en evolueren ze naar geheel nieuwe vormen, die het verhaal van de game dienovereenkomstig beïnvloeden. Afhankelijk van je keuzes verschijnen later in het verhaal verschillende personages, terwijl anderen kunnen leven of sterven. In mijn eerste toneelstuk besloot ik charmant te zijn en probeerde ik me in te leven in de meeste personages die ik ontmoette. Maar tijdens mijn tweede playthrough besloot ik het Kickass-thema uit te testen, omdat ik het anders zelden zou hebben gekozen. Deze keer was het verhaal een beetje anders, maar het veranderde vooral mijn relatie met de andere personages in plaats van het overkoepelende plot. Ik vond dit niet erg, omdat het herhaald afspelen nog steeds interessanter maakt, maar elk nummer zou je nog steeds naar dezelfde nummers moeten leiden.

READ  Take-Two klaagt fanproject aan om GTA speelbaar te maken op Switch

Maar toen ik eenmaal bij die nummers kwam, was de muziek totaal anders. Ik verwachtte vergelijkbare noten met andere teksten en mogelijk een andere begeleiding, maar ik was blij om te zien hoe drastisch de nummers konden veranderen. Sommige waren volkomen onherkenbaar; Een droevig en griezelig mooi nummer waar ik naar uitkeek nadat mijn eerste stuk helemaal naar links was gedraaid en een rocknummer werd toen ik een andere keuze maakte. Door deze nummers een tweede keer te proberen, heb ik mijn mening over het spel enorm verbeterd. Veranderingen zijn opwindend om te ontdekken, en ik vond sommige nummers leuker toen ik andere woordkeuzes koos.

Natuurlijk zou geen van deze liedjes of scènes interessant zijn als de acteurs ze niet zo getalenteerd zouden uitvoeren, dus ik was ook blij om ze te zien. De aftiteling staat vol met ervaren stemacteurs, dus ik ging er met hoge verwachtingen in, maar ik was nog steeds onder de indruk van hoe goed ze acteerde, vooral de bijrollen. Troy Baker doet geweldig werk als Apollo, maar ondersteunende personages zoals Anjali Bhimani’s Medusa, Erika Ishii’s Hermes en Rahul Kohli’s Asterion waren elke keer weer opvallend.

De cast wordt geleid door Laura Bailey’s Grace, en hoewel ze nooit de bal liet vallen tijdens het acteren, waren er een paar gevallen waarin ze dacht dat haar vaardigheden als zangeres niet helemaal overeenkwamen met de liedjes die ze zong. In sommige nummers, zoals in de vroege confrontatie met Persephone, zorgen bepaalde keuzes ervoor dat Grace in een snellere rapachtige beat afglijdt. Ze is geweldig in het aanhalen en zingen van typische Broadway-achtige liedjes, maar als ze dingen versnelt, is ze absoluut niet in haar element. Het is moeilijk te zeggen of het de lyriek van de sectie was of Billy’s ongemak met de stijl, maar deze momenten voldeden niet helemaal aan wat de rest van het spel wist te bereiken. Gelukkig stelt het ontwerp van de game je in staat om weg te gaan van een deel van het nummer dat je niet leuk vindt – kies gewoon een andere kleur op het volgende beslissingsnummer en hoor een nieuwe stijl die je misschien leuk vindt.

READ  Een externe studio helpt in een setting die lijkt op Star Citizen's Battlefield

Mijn grootste bron van klachten is echter een aantal repetitieve fouten. Een daarvan is de af en toe neiging van het spel om een ​​geluidslijn te starten in een fractie van een seconde in het eerste woord, wat een schokkend clipping-effect creëert. Het gebeurde het vaakst met Freddy’s regels, die ook in vreemde mate in volume varieerden, en luider of zachter spraken dan haar metgezellen ter plaatse. Bij een paar gelegenheden merkte ik ook dat de personagemodellen voor een of twee regels dialoog verdwenen, en op een gegeven moment tijdens de tweede playthrough moest ik een heel gesprek met Pan herhalen op een andere locatie, direct nadat ik het vorige had beëindigd. Hopelijk worden deze problemen in de toekomst opgelost.

Hoewel deze glitches afbreuk deden aan mijn ervaring, verpesten ze het verre van. Over het algemeen rocken verdwaalde goden. Tussen geweldige uitvoeringen van de cast, een leuke draai aan de Griekse mythologie en een echt nieuwe spelmechanisme, is het een spel waarvan ik niet wist dat ik het nodig had, maar een die ik graag een staande ovatie geef.

Bekijk voor meer Stray Gods onze exclusieve onthulling van het openingsnummer, samen met een kijkje achter de schermen van hoe de muziek is geschreven.