Super Mega Baseball 4 review – solide verandering

Naarmate het genre door de generaties heen vordert, worden sportvideogames steeds complexer naarmate ze meer rimpels toevoegen aan hun teambeheertools en diepte toevoegen aan hun actie op het veld. Super Mega Baseball 4 keert terug naar de sportgames van het midden van de jaren 90 en biedt gestroomlijnde gameplay en verbazingwekkende aanpassingsniveaus terwijl nieuwe concepten worden geïntroduceerd. Maar hoewel de rebound-benadering in veel opzichten deugdelijk is, brengt het wel enkele compromissen met zich mee.

Het veld betreden in Super Mega Baseball 4 is welkom. Ik hou van de gameplay in arcadestijl. Met solide mechanica speel je een game in een mum van tijd uit, terwijl je het gevoel hebt dat je een enorme impact hebt gehad op elke game. Metalhead Studio heeft geweldig werk geleverd door hem zowel een rubberen slag te laten scoren als een bal vanuit het slagperk de tribune in te laten vliegen. Het veldwerk laat echter te wensen over, aangezien het duiken onnauwkeurig lijkt, en ik had soms moeite om te voorspellen waar ik mijn outfielder moest plaatsen.

De slagmensen en veldspelers slaan de bal automatisch, terwijl pitchen en gooien worden bepaald door snelle minigames. Hoewel het in de tientallen wedstrijden waarin ik heb gespeeld, aan me is gegroeid, heb ik altijd gewenst dat ik mijn werpspel kon veranderen, waarbij je een bewegend net moet vormen met je doel.

Elk kan worden aangepast door je “ego” te veranderen, wat eigenlijk je moeilijkheidsschuifregelaars zijn, maar ik ben teleurgesteld dat geen van hen kan worden gewijzigd. Dit is in feite een van mijn grootste klachten over de solide gameplay van Super Mega Baseball 4: de opties zijn zo abstract dat je in principe alleen de audio en het beeld van de game kunt aanpassen, maar niet de gameplay zelf. Als je een andere camerahoek wilt of besturingsschema’s wilt wijzigen, heb je totaal pech.

READ  Ontvang een isometrisch punt en klik voor een beperkte tijd gratis op Beautiful Desolation

Integendeel, als het op teammanagement aankomt, schittert Super Mega Baseball 4 misschien wel feller dan enig ander sportspel tot nu toe. Met honderden fictieve spelers en echte legendes heeft de game al een respectabele selectie, zelfs zonder een MLB-licentie. Ik wilde echter een eerbetoon brengen aan het honkbal uit de jaren 90 waarop deze game is geïnspireerd, en Super Mega Baseball 4 stelde me in staat meer te doen dan ik wilde, waardoor ik het uiterlijk, de uitrusting, animaties, muziek en vaardigheden van elke speler kon aanpassen. als de uniformen en het logo van mijn team.

Ik nam de tijd om mijn eigen team samen te stellen met enkele supersterren die niet in het spel zaten, en toen ik klaar was, was dat een goede tijdsinvestering, want ik had een team vol met mijn favoriete spelers uit het tijdperk waar ik geobsedeerd door was. Op de sport, die kon ik dan in elke stand meenemen. De aanpassingsmogelijkheden in Super Mega Baseball 4 zijn ronduit indrukwekkend, en als je op mij lijkt en de swings van een virtuele tee-ball hebt gebruikt in games als Triple Play Gold Edition of Tony La Russa Baseball 2, zul je absoluut dol zijn op de menubesturingsopties van dit spel.

Je kunt elk team meenemen naar eenmalige wedstrijden, enkele seizoenen, toernooien in bracket-stijl, online competities of mijn persoonlijke favoriete modus: franchise. Ik ben dol op het nieuwe Shuffle Draft-systeem, dat je acht kaarten geeft van spelers die nog beschikbaar zijn op het ontwerpbord. Nadat je je speler voor die ronde hebt gekozen, worden de resterende zeven kaarten teruggelegd in de stapel, gaan de andere teams door met het proces en worden er nog acht kaarten gedeeld totdat de lijsten vol zijn. Dit zorgt voor een charmante deck-building draai aan traditionele conventie sportprojecten. Bij verschillende gelegenheden heb ik Shuffle Draft gedaan om geen andere reden dan om te zien wat voor soort team ik kan bedenken.

READ  Meestal rijden motorrijders zonder masker de motorrally van Sturgis binnen

In de franchisemodus krijg je na elke game managementbeslissingen te zien. Ze variëren van welke speler het laatste paar sokken krijgt tot wie de schuld heeft van het enorme verlies. Hoewel het soms vervelend wordt, zijn deze beslissingen van invloed op de loyaliteit van spelers, wat een rol speelt in het seizoen wanneer het tijd is om ze opnieuw te contracteren. Free agency speelt een grote rol, aangezien contracten maar één jaar duren, en ik waardeer het vermogen om eenvoudige individuele beslissingen te nemen op basis van positie per laagseizoen. Ik ben echter teleurgesteld door het gebrek aan handelsbeschikbaarheid. Zelfs in de oude honkbalvideogames is handelen een van mijn favoriete bezigheden in longposities, dus het ontbreken ervan is een teleurstelling.

Ondanks enkele teleurstellende opties en functie-uitzonderingen, is Super Mega Baseball 4 een solide alternatief voor Sony’s jaarlijkse MLB-gezichtssim. Fans van ouderwetse honkbalspellen vinden genoeg om van te houden, en fans van het aanpassen van roosters hebben hun eigen nieuwe gouden standaard.