Prinny presenteert Volume One Review van de NIS Classics (Switch)

We leven in een gouden tijdperk van simulatie en remastering als het gaat om videogames. Het lijkt alsof er elke week meer klassieke games zijn die nieuw leven inblazen op de huidige console. Dit lijkt misschien een mislukte poging om wat extra centen uit spelers te persen (en in veel gevallen is dat ook zo), maar het is ook belangrijk voor het behoud van oudere games. De nieuwste remaster om de overstap te maken is NIS Classics Deel 1 De collectie, die een paar tactische RPG’s uit het PlayStation 2-tijdperk naar Switch brengt.

De eerste van deze spellen Phantom Brave, oorspronkelijk uitgebracht in 2004. De game is een isometrische tactische RPG die de jonge Marona volgt op haar zoektocht naar financiële stabiliteit die zich onvermijdelijk overgeeft aan het redden van de wereld, want zo gaan deze verhalen. Hoe deed ze dit? Welnu, Marona is een zogenaamde Chroma, iemand die geesten kan zien en ermee kan omgaan. In feite wordt ze constant gevolgd door Ash, de man die een geest wordt in de openingsmomenten van het spel en als haar baas en spier in het gevecht dient.

Combat bestaat uit Marona die haar vermogen gebruikt om geesten te hechten aan objecten in het gevechtsweb en ze ervoor te laten vechten. Over het slagveld zijn er veel items, zoals bomen, bloemen en rotsen. Door geesten aan deze wezens te koppelen, worden bepaalde statistieken geactiveerd, dus het gebruik van een steen om de soldaat te binden zal zijn verdediging vergroten, terwijl de bloem de intelligentie en het werpvermogen van de tovenaar zal verhogen.

Geesten kunnen alleen op deze manier worden opgeroepen voor een bepaald aantal beurten, dus er zijn veel tactische overwegingen om te overwegen bij het besluit om op te roepen en wanneer terug te draaien. Als je te vroeg of te ver roept, kunnen spelers de helft van de stealth-cycli over het slagveld doorbrengen. De moeilijkheidscurve is nogal steil en het spel werpt veel perceptie op de speler in de openingsmomenten, dus een beetje slijpen in de vroege niveaus om geld en ervaring te verdienen, kan je goed van pas komen.

READ  Het echte einde van Final Fantasy 7 Rebirth is het maken van honderden foto's

De tweede game in deze NIS Classics Volume 1-collectie – gebrandmerkt als “Prinny Presents” in een flagrante (maar begrijpelijke) marketingactie om de aandacht te vestigen op deze minder bekende titels – is 2007. Soul Nomad en de wereldetersNog een PS2-versie. Het is een dramatische titel die past bij het zich ontvouwende verhaal, dat een groep stadvernietigende gigantische wezens omvat die Wereldeters worden genoemd en die onlangs nieuw leven zijn ingeblazen na meer dan 200 jaar sluimering. Aan het begin van het verhaal krijgt de stille hoofdpersoon een zwart zwaard, dat al snel blijkt te zijn in een oude boze geest die probeert het lichaam van de held over te nemen.

Het blijkt dat Gig, de geest in het zwaard, degene was die oorspronkelijk de Wereldeters leidde en wanhopig verlangde om zijn werk om de wereld te vernietigen voort te zetten. Dus Gig gaat een Faustiaanse deal aan met de held, waardoor hij meer macht krijgt, maar met het risico hun lichaam elke keer dat ze het gebruiken over te nemen. Het verhaal wordt een evenwichtsoefening voor de hoofdpersoon, die probeert te voorkomen dat de Wereldeters de kracht van het optreden gebruiken zonder zichzelf daarbij te verliezen.

Net als Phantom Brave, bestaat Soul Nomad uit een reeks isometrische gevechtsrasters die de speler kan verplaatsen om zijn pad naar de overwinning te kiezen. Voor het gevecht kunnen nieuwe personages worden gerekruteerd en gerangschikt in eenheden die naar het slagveld kunnen worden opgeroepen. Kosten voor bewegings- en aanvalsuithoudingsvermogen, die kunnen worden hersteld door de rol van de eenheid op te geven. Hoewel personages meer schade aanrichten naarmate hun uithoudingsvermogen toeneemt, komen sommige vaardigheden pas beschikbaar wanneer hun uithoudingsvermogen onder een bepaald niveau zakt, dus het balanceren van deze behoeften is een van de belangrijkste sleutels tot de overwinning.

READ  Mistwalker Boss is niet geïnteresseerd in het nieuw leven inblazen van oude studiogames

Beide zijn geliefde tactische RPG’s met hun eigen cultstatus. Met name Phantom Brave heeft in de loop der jaren releases gezien, waaronder: Wii-versie 2009. De NIS Classics Volume 1-collectie bevat alle eerder uitgebrachte content voor beide games plus licht verbeterde sprites en artwork. Vooral de geluidsverwerking is welkom, wat de muziek in beide moderner maakt.

Het probleem is dat beide games er verouderd uitzien als je ze op moderne tv’s ziet spelen. Terwijl sprites er solide en relatief levensecht uitzien in de handmatige modus, rekt de dock-modus ze een beetje te ver uit. Bovendien hebben ze allebei last van ongelijke stemacteurs, hoewel er enkele uitstekende acteurs in de cast zitten. Zowel Phantom Brave als Soul Nomad lijken nog steeds veel op games die drie generaties geleden op de console zijn gemaakt, wat misschien aantrekkelijk is voor sommige fans, maar naar moderne maatstaven ongelijk aanvoelt.

Naast de onaantrekkelijke beelden en het ongrijpbare stemacteren, kan de camera in de Phantom Brave bijzonder onhandelbaar zijn, waardoor er geen gebrek aan hoofdpijn is wanneer je probeert te focussen op een vijand of een bepaald object wanneer hij met anderen is gegroepeerd. Vechters kunnen tegen elkaar en tegen vijanden opklimmen en combo’s maken die gemakkelijk te herkennen zijn met een muis en toetsenbord, maar de joysticks van de schakelaar zijn iets minder nauwkeurig.

Phantom Brave en Soul Nomad zijn misschien niet de eerste games die in je opkomen als je denkt aan klassieke tactiektitels, en ondanks onze bedenkingen zijn we blij om te zien dat ze een nieuw leven krijgen. Voor oude fans van beide is dit een groep die de moeite waard is om te kiezen – het zou een aantrekkelijk vooruitzicht zijn om deze games samen op een draagbare console te spelen.

READ  Square Enix heeft een trotsmascotte gemaakt die fans een naam willen geven

Er is niet genoeg upgrade van hun originele versies om deze versie aan nieuwe fans aan te bevelen. De gekartelde randen van beide games in de NIS Classics Volume 1-collectie zijn de afgelopen 15 jaar al begonnen te verschijnen en zonder een revisie – een volledige remake of een volledige remake – is het moeilijk om dit duo aan te bevelen aan iedereen die geen fan is van deze of gene tactische RPG aangewezen spellen.

conclusie

We zijn er altijd een fan van om te zien dat minder bekende games in elk genre wat liefde en bekendheid krijgen voor nieuwe spelers, en de twee games in de NIS Classics Volume 1-collectie hebben tactiekfans veel te bieden. Het Phantom Brave-vechtsysteem is uniek onder de tactische RPG’s, en de reis van Soul Nomad naar de reis van de held is 15 jaar na de PS2-release nog steeds interessant. Beide games lijken echter groter te zijn dan ze nu zijn; Onaantrekkelijke visuals en ongelijkmatige voice-acting om deze compilatie opnieuw uit te brengen, zullen de mening van iemand die voorheen geen fan was, niet veranderen, en het zal ook niet aantrekkelijk zijn voor een nieuw publiek.