Tekken 8 Review – De gouden standaard voor 3D-vechters

Onze regel

Tekken 8 verbetert zijn voorganger met een grote grafische revisie, aanzienlijk verbeterde netcode en een robuust kerngamepakket met 32 ​​karakters en 16 fasen. Nu er al DLC-vechters in de pijplijn zitten, is er genoeg inhoud om fans van vechtgames in de nabije toekomst enthousiast te houden.

In een tijdperk waarin ontwikkelaars hun best doen om hun games eenvoudiger en gastvrijer te maken voor een breder publiek, Tekken 8 Hij doet het absolute minimum om nieuwe spelers te werven. Ja, er is een nieuw besturingssysteem voor beginners, waar we ons later op zullen concentreren, maar Bandai Namco heeft het grootste deel van hun tijd besteed aan het perfectioneren van de belangrijkste vechtmechanismen om dit de beste versie van Tekken tot nu toe te maken.

Tekken 8 is gebouwd met behulp van Unreal Engine 5 en breekt daarmee met de hardware van de vorige generatie om een ​​nieuwe visuele standaard voor de serie te zetten. Tekken heeft er bijna altijd beter uitgezien dan zijn concurrenten, en het nieuwste deel is daarop geen uitzondering, met graphics op scèneniveau in alle 16 fasen.

De verhaalmodus is getuige van de eeuwige strijd tussen vader en zoon, en dit keer staan ​​Jin Kazama en Kazuya Mishima opnieuw tegenover elkaar. Verwacht, zoals bij de meeste vechtspellen, niet dat het verhaal meer is dan een goede kerel versus een slechterik, en Tekken 8 stelt hier niet teleur. Het verhaal zal geen prijzen winnen vanwege de vertelling, maar ik kan niet ontkennen dat ik het leuk vond om te zien hoe Kazuya op weg was steeds meer machtsbelust en kwaadaardig te worden.

Net als Tekken 7 is het verhaal kort en krachtig, met 15 hoofdstukken vol gekke scènes, afgewisseld met een bizarre strijd om de boel uit elkaar te halen. Er zijn deze keer enkele QTE’s die verbeterd kunnen worden, en gevechten veranderen soms in een raar actiespel, maar de verhaalmodus is grotendeels hetzelfde als voorheen. De ontwikkelaars proberen hier niet het wiel opnieuw uit te vinden door hun beproefde formule aan te passen, noch gebruiken ze deze modus als een kans om spelers te leren spelen; de verhaalmodus is alles wat Tekken-fans gewend zijn.

We snappen het, soms wil je liever weten wat Kuma van plan is, dan opnieuw met Kazuya te maken te krijgen. Als je niet de grootste fan bent van de boze mannen van Tekken, heb je ook hapklare karakterafleveringen die automatisch worden ontgrendeld zodra je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld. Deze afleveringen nemen je mee door vijf gevechten en belonen je met een klassiek Tekken-achtig einde voor alle 32 leden van de kern van de game.

Er is een nieuw besturingssysteem in Tekken 8 genaamd “Special Style”, dat combo's en vaardigheden toewijst aan alle vier de gezichtsknoppen. Dit verandert het spel in een ritmespel, waarbij combo's veranderen in spamaanvallen waarvoor slechts één knop nodig is. Het is een geweldige manier om in één oogopslag te zien welke tools elk personage heeft, en het lijkt perfect voor de verhaalmodus, maar het is niet iets waarop je kunt vertrouwen in echte gevechten.

READ  De beste pc-games die je deze week misschien hebt gemist

Het nieuwe online besturingsschema kan tegen echte tegenstanders worden gebruikt, hoewel dit niet uitmaakt, aangezien er andere belangrijke aspecten van de strijd zijn waar dit schema je niet mee kan helpen. Natuurlijk hoef je je geen zorgen te maken over het uitvoeren van een paar combo's, maar er is niets dat je slechte bewegingen verklaart terwijl je worstelt om aanvallen te ontwijken. Op dezelfde manier zal het besturingssysteem je niet redden als het gaat om het voorspellen van de volgende zet van je tegenstander. Het duurt honderden uren om deze vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren, en je kunt niet concurrerend worden door alleen de implementatiebarrière weg te nemen.

Bouw je eigen avatar en gebruik deze om door de virtuele wereld te reizen in Arcade Quest, het nieuwe singleplayer-avontuur in Tekken 8. In Arcade Quest reizen spelers naar verschillende arcades van over de hele wereld om te strijden in toernooien en te vechten tegen de beste strijders ter wereld. Als je een fan bent van oude vechtspellen, lijkt deze modus erg op de missiemodus van Virtua Fighter 4: Evolution, die op hetzelfde uitgangspunt is gebouwd.

Arcade Quest biedt spelers een andere manier om tegen de AI te vechten, maar waarbij de CPU rare kleding draagt. Een extra functie van deze modus zijn de AI Ghosts, krachtige tegenstanders die worden gecreëerd door echte spelers te bekijken en te imiteren. Binnen drie wedstrijden kan Tekken 8 de neigingen van een vechter analyseren om een ​​AI-tegenhanger te creëren. Verrassend genoeg is het bestrijden van AI-geesten moeilijk, waardoor een veel grotere uitdaging ontstaat in vergelijking met reguliere CPU-gevechten. Over het geheel genomen is Arcade Quest beter dan het opnieuw spelen van de verhaalmodus en karakterafleveringen, maar als je internettoegang hebt, speel dan gewoon online.

Hoewel het teleurstellend is om te zien dat de ontwikkelaars niet meer tijd en moeite steken in het helpen van nieuwkomers, is het duidelijk dat ze hun inspanningen hebben verdubbeld om het spel beter te maken voor terugkerende spelers. Er is veel moeite gestoken in het verbeteren van de online functionaliteit in Tekken 8, waarbij cross-play als eerste in de serie werd geïntroduceerd, evenals het terugdraaien van netcode – iets waar fans al jaren om vragen. Ik heb nog maar een korte tijd gehad om de online multiplayer van Tekken 8 te testen, dus ik zal na de lancering enige tijd nodig hebben om te bepalen in hoeverre deze verbetert.

Een interessant nieuw mechanisme is het Heat System, dat spelers de kans geeft om één keer per ronde hard te spelen. Hoewel je technisch gezien op elk moment tijdens gevechten agressief kunt spelen, geeft dit mechanisme je kracht, waardoor je tegenstander gedwongen wordt terug te vechten. Door Heat te activeren zijn de volgende functies mogelijk: Aanvallen veroorzaken nu chipschade wanneer ze worden geblokkeerd, de meeste combo's kunnen worden voltooid door al je Heat aan een knockdown te besteden, en je krijgt toegang tot nieuwe bewegingen, combo's en combo's.

READ  Lost Ark kondigt samenwerking en nieuwe klasse aan Witcher 3

Tekken 7 was zonder dit mechanisme al een agressieve game, dus het zal interessant zijn om te zien hoe topspelers dit de komende jaren zullen integreren. Bij gebruik in de eenvoudigste vorm kunnen nieuwkomers profiteren van Heat om een ​​consistente schadecombinatie te bereiken. Op hogere niveaus zijn Heat Dashes een krachtige manier om verwarring te zaaien, waarbij rondes in slechts een paar verwoestende combo's kunnen worden beëindigd.

We zien ook de terugkeer van de multiplayer-modus, Tekken Ball. De game speelt zich af op het strand, waar spelers de bal met verschillende aanvallen over het scherm gooien. De speler die zijn tegenstander het meest met de bal kan raken, wint het spel. Het is een geweldige manier om te ontsnappen aan de hevige concurrentie versus de modus, en ik ben blij om te zien dat het ook online gespeeld kan worden.

De meest verbeterde spelmodus is toch wel de Trainingsmodus, aangezien deze een aantal grote upgrades heeft gekregen om de gemiddelde speler te helpen een expert te worden. Hoewel ik het gevoel heb dat Tekken 8 meer zou kunnen doen om nieuwe spelers te leren hoe ze alles wat de game te bieden heeft kunnen waarderen, is het, afgaande op het werk dat de ontwikkelaars aan de trainingsmodus hebben besteed, duidelijk dat ze tegemoet willen komen aan hun bestaande spelersbasis.

De tools in de trainingsmodus van Tekken 7 waren al indrukwekkend, maar Tekken 8 tilt dit naar een ander niveau met een functie voor het terugroepen van de status, een herhalingsanalysator en de mogelijkheid om herhalingen over te nemen. Vanwege alle verschillende variabelen in Tekken kan het moeilijk zijn om een ​​specifieke situatie na te bootsen om de hoeveelheid schade die je kunt krijgen door een combo te maximaliseren. Met de functie Situation Remember kunt u uw exacte locatie in de game opslaan en deze opnieuw afspelen wanneer u maar wilt, waardoor het leren gemakkelijk wordt zonder dat u elke keer een scenario hoeft op te zetten.

Replay Analyzer is een krachtig hulpmiddel voor gemiddelde spelers die van hun fouten proberen te leren. Speel gewoon een opgeslagen wedstrijd opnieuw en Tekken 8 analyseert momenten waarop de fouten van je tegenstander bestraft hadden kunnen worden met een sterkere combo, of voorkomen dat onnodige schade werd opgelopen. Helaas was deze tool niet betrouwbaar met de herhalingen die ik had, maar ik zal deze functie na de lancering testen om te zien hoe consistent en nuttig deze is voor training.

Ten slotte is de mogelijkheid tot opnieuw afspelen misschien wel de beste functie, omdat je meteen het exacte moment kunt bepalen waarop je problemen ondervindt bij het ophalen ervan. Dit is een uitkomst in Tekken 8, omdat je zoveel opties hebt als het gaat om het ontwijken van aanvallen, en nu kun je beginnen met oefenen en uitzoeken wat de beste manier van handelen is. Dit type scenario kan worden nagebootst in de trainingsmodus van vroeger, maar je moet precies weten waar je tegenstander aan begint en proberen het scenario zelf op te zetten. Deze functie vereenvoudigt die vervelende ervaring enorm en zal van cruciaal belang zijn om van goede spelers geweldige spelers te maken.

READ  Wordle 1 mei Antwoordgids (316)

Helaas verliep mijn tijd met Tekken 8 niet helemaal soepel, omdat ik elke keer dat ik het spel speelde problemen met geheugenlekken ondervond. Ik heb dit probleem kunnen “oplossen” door in het venster te spelen en de prompt te vermijden wanneer deze verschijnt, maar dit is geen ideale situatie. Als deze fout niet optreedt, draait de game perfect op mijn hardware (Intel 13900k en RTX 4090), maar ik hoop het gezien mijn specificaties. Met een beetje geluk wordt dit probleem opgelost in een pre-lanceringspatch, maar tot nu toe ondervind ik dit probleem voortdurend.

Nu beeldschermen zoals de beste gamingmonitoren steeds beter en betaalbaarder worden, is het geweldig om te zien dat de Tekken 8 ook HDR ondersteunt om het verbluffende scherm er nog beter uit te laten zien. Het zou geweldig zijn om te zien dat Tekken 8 120 fps ondersteunt, omdat het technisch mogelijk is, maar ontwikkelaars willen misschien gelijkheid bereiken tussen consoles en pc, dus laten we het voorlopig aan de kant schuiven.

Tekken 8 ziet er misschien geweldig uit op high-end hardware, maar er zijn genoeg grafische instellingen waarmee je kunt spelen om de game op low-end tot mid-range pc's te laten draaien. Ik kon de game op een constante 60 fps draaien op de Asus ROG Ally door de resolutie te verlagen naar 720p en de grafische weergave vooraf in te stellen op de lagere optie. De game ziet er zeker een stuk slechter uit dan op mijn pc, maar het is geweldig om te zien dat Unreal Engine 5 kan worden verkleind om op een gaminglaptop te draaien.

Het is bekend dat de Tekken-serie moeilijk te leren is en dat is helemaal niet veranderd met Tekken 8. Bandai Namco is trouw gebleven en heeft zich gefocust op hetzelfde publiek dat hen succes heeft gebracht door hen te belonen met een verbeterde versie van de game die ze hebben uitgebracht. gemaakt. Liefde. Dit betekent niet dat Tekken 8 geen beginners verwelkomt, maar je zult wat moeite moeten doen en veel tijd moeten investeren in training als je echt alles wilt waarderen wat deze game te bieden heeft.